Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.8.2023

Master-opiskelijasta tohtorikoulutettavaksi – Paula Kalpiota motivoi loputon uteliaisuus

Paula Kalpion opinto- ja uravalintoja määrittävät uuden oppiminen ja halu kehittyä. Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen innosti häntä jatkamaan tohtoriopintojen pariin Skotlantiin, Turun ammattikorkeakoulun yhteistyöyliopistoon.

Teksti ja kuva: Aleksi Rajamäki

– Haluan opiskella lisää, jotta pystyn kehittämään hoidon laatua potilaan parhaaksi. Laadullinen tutkimus potilaan informaatioon liittyen on tällä hetkellä lähellä sydäntäni. Tiede ei kuitenkaan pysty vastaamaan suoraan kaikkiin käytännön haasteisiin, ja tarvitaankin kehittämisen ammattilaisia ratkomaan näitä ongelmia käytäntöön. Tässä Master School on oiva vaihtoehto, Turun ammattikorkeakoulun kasvatti, sairaanhoitaja (YAMK) Paula Kalpio pohtii.  

Paula Kalpio työskentelee osastonhoitajana Turun yliopistollisen keskussairaalan leikkausosastolla. Hän valmistui Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista vuonna 2020. Sairaanhoitajaopinnot Kalpio oli saanut päätökseen kymmenisen vuotta aikaisemmin.

– Minulla oli sairaanhoitajaksi valmistumisesta asti ollut ajatus siitä, että voisin joskus kouluttautua esihenkilötehtäviin. Mahdollisesti vasta sitten, kun olen ensin ehtinyt tehdä töitä vuosikymmenen tai ehkä parikin, hän kertoo.    

Uuden oppiminen vei mukanaan

Kohtalo puuttui peliin, kun Kalpio joutui selkäleikkaukseen. Hän ei enää pystynyt tekemään leikkaussalin instrumenttihoitajan tehtäviä ja joutui jäämään sairauslomalle. Opiskelijahaut olivat sattumalta juuri käynnissä.   

Kalpio tarttui pääsykoekirjoihin, sai opiskelupaikan ja valitsi suuntautumisvaihtoehdokseen kehittämisen ja johtamisen. Hän oli vastaanottanut uuden työn apulaisosastonhoitajana vain hetkeä aiemmin.

– Valitsemani koulutusohjelma oli täysin omiani. Saatoin saman tien hyödyntää saamiani oppeja ja uusia näkökulmia aloittelevan esihenkilön uraa silmällä pitäen. Koulutus oli hyvin käytännönläheinen, vaikka teoriaakin tuli huimasti. Imin kaiken saamani tiedon, se vei mennessään.

Master Schoolissa on mahdollista sisällyttää omaa asiantuntijuuttaan tukevia opintojaksoja henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan. Kalpiolle oli mielekästä etenkin se, että hän saattoi suorittaa opintoja työnsä ohessa räätälöidysti.

– Se oli minulle oikeastaan ainoa optimaalinen tapa. Lähipäiviä pidettiin kuukausittain, ja muun ajan pystyi itse aikatauluttamaan. Kokonaisuus oli suunniteltu hyvin, ja aikataulut olivat realistisia, hän kehuu.

”Opiskelu palvelee aina käytäntöä”

Master-koulutus on suunniteltu työelämän tarpeisiin ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Koulutus kytkeytyy tiiviisti työelämään.

Paula Kalpio tarkasteli opinnäytetyössään perioperatiivisen hoidon laatua potilaan kokemana ja kokemustiedon käyttöä osaston kehittämistyössä. Potilaskyselytutkimusta olivat tukemassa hoitoprosessien mukaiset Tyksin kirurgiset vuodeosastot, ja kyselyn tuloksia hyödynnettiin osaston kehittämisessä.

– Sain tuotua kaikki opit suoraan työelämään. Osastomme on edelleen tyytyväinen muun muassa Osaamisen hallinta -kurssin antiin. Se antoi käyttöömme käytännölliset osaamiskartat.

Kalpio suosittelee jatko-opintojen aloittamista, jos on kiinnostunut käytännön hoitotyön ja itsensä kehittämisestä.

– Master-opinnot eivät ole välttämättä ainoastaan tuleville esihenkilöille. Tarvitsemme myös kliinisiä asiantuntijoita, jotka tarkastelevat toiminnan kehittämistä kokonaisuutena. Opiskelu palvelee aina käytäntöä, tuoreet ajatukset tai näkökulmat ovat yhtä arvokkaita kuin opiskelijan tekemät uudet ohjeet tai mittarit, hän muistuttaa.

Akateemiseen maailmaan

Paula Kalpio halusi haastaa itseään entisestään ja hakeutui tohtoriopintojen pariin. Kipinän hän sai ammattikorkeakoulun tilaisuudesta, jossa esiteltiin yhteistyötä University of the West of Scotlandin kanssa. 

– Olen utelias oppimaan uutta. Ajattelin heti, että jos tällainen mahdollisuus tulee, niin ilman muuta tartun siihen. Ei muuta kuin tulta päin, ja pian jo löysin itseni ensimmäiseltä etätapaamiselta. Nyt opintoja on takana muutama vuosi työn ohessa. Tutkinnon pystyy toki suorittamaan halutessaan myös paikan päällä.

Kalpion väitöskirjan aiheena on päivystysleikkauspotilaan informaatioprosessi. Hän jatkaa YAMK-opinnäytetyötään, jonka tuloksista kävi ilmi, että päivystysleikkauspotilaalle annettavassa informaatiossa on vielä suhteellisen paljon parannettavaa.

– Tällä hetkellä ei löydy mistään kattavaa kuvausta siitä, minkälainen informaatioprosessin kuuluisi olla: mitä tietoa potilas tarvitsee sillä välillä, kun hän saapuu sairaalaan tai kun hänet kotiutetaan. Kyseessä on haastattelututkimus, joka toteutetaan kahdelle eri päivystyspotilasryhmälle, Kalpio esittelee.

– Myös AMK-koulutuksesta voi ponnistaa akateemiseen maailmaan. Haluan kiittää lehtori Minna Salakaria, joka ohjasi ylemmän korkeakoulututkinnon lopputyötäni ammattitaitoisesti. Löysin sitä kautta innostuksen tutkimustyöhön.

Kiinnostaako opiskelu Turun AMK:ssa?

Turun AMK:n Master Schoolissa syvennät ammatillista osaamistasi sekä kehität esihenkilö- ja johtotehtävissä tarvittavia taitoja. Oletko valmis luomaan tulevaisuutta?