Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 22.3.2016
Stabat Mater -konserttien juliste.

700-vuotinen musiikillinen jatkumo valtaa alttarit

Teksti 1200-luvulta, sävellys 1600-luvulta ja muusikot 1900-luvun lopulta. Siinä ainesosat sykähdyttävään musiikkielämykseen, jonka tarjoilevat Taideakatemian musiikkipedagogit.

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian musiikkipedagogiopiskelijat herättävät ajankohtaisen kertomuksen eloon Somerolla ja Turussa. Neitsyt Marialle omistettu Stabat Mater –teos kajahtaa kahdessa kirkkokonsertissa pääsiäisen aikaan.

”Teksti tässä teoksessa pohjautuu keskiajalla eläneen Jacopone da Todi’n kaksikymmenosaiseen runoon. Runo kertoo myötätunnosta ristin juurella olevaa Neitsyt Mariaa kohtaa sekä Kristuksen kärsimyksestä”, kertoo kurssin ja teoksen ohjaava opettaja Uli Kontu-Korhonen.

Stabat Mater –tekstiin on sävelletty paljon, mutta opiskelijoiden esitykseen valikoitui Alessandro Scarlattin sävellys. Syytkin ovat selvät.

”Alessandro Scarlattin Stabat Mater on kaunista musiikkia ja sen voi hyvin esittää pienellä kokoonpanolla: laulusolisteilla sekä barokkiyhtyeellä”, Kontu-Korhonen avaa.

”Taideakatemian esityksessä on viisi laulajaa, jotka vuorottelevat sooloaarioissa ja duetoissa sekä barokkiyhtye ROSA.”

”Kun ymmärtää historiaa, voi ymmärtää myös nykyisyyttä”

Esitykset toimivat opiskelijoille niin kutsutun ”vanhan musiikin” kurssin päätöskonsertteina. Kurssilla on opiskeltu länsimaista taidemusiikkia keskiajalta barokkiin. Miksi nykyajan musiikkitoimijan tarvitsee tuntea taiteenlajin historia?

”Se on tärkeä asia siksi, että voidaan omien kokemusten kautta saada käsitys historian loogisesta etenemisestä ja sen vaikutuksista muun muassa esityskäytänteisiin”, Kontu-Korhonen painottaa.

”Kun ymmärtää historiasta, on paremmat mahdollisuudet ymmärtää myös nykyisyyttä, viedä kulttuuria  eteenpäin ja toimia laajasti musiikkia ymmärtävänä pedagogina.”