Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.5.2016

Opiskelijoilta ideoita Turku Energian messuosastolle

Turun ammattikorkeakoulu on mukana touko- ja kesäkuun vaihteessa järjestettävällä Shift-businessfestivaalilla. Tuotantotalouden insinöörit ja myyntityön tradenomit pääsivät kilpailemaan Turku Energian messuosaston toteutuksesta.

Teksti: Oona Karhunen
Kuva: Joni Vainio

Voiton kilpailussa vei myyntityön joukkue, jonka ideassa yhdistyivät rentous ja ekologisuus. Aino Lindroosin, Aleksi Ala-Nissilän, Minna Lindbergin sekä Risto Lindströmin ehdotuksessa rakennettiin lounge, jossa messukävijöille tarjottaisiin mahdollisuus tutustua Turku Energiaan sekä sen projekteihin ja saavutuksiin.

– Lähdimme rakentamaan osastoa Turku Energian värimaailman kautta. Idea syntyi yllättävän vaivattomasti. Saimme jo ensimmäisellä tapaamiskerralla rakenteen kasaan. Energia-ala oli meille alun perin aika vieras, mutta tehtävän kautta saimme hyvän käsityksen alasta, Ala-Nissilä kertoo.

Joukkueen ehdotusta kehuttiin konkreettiseksi ja selkeäksi.

– Minut yllätti todella positiivisesti se, että opiskelijat tekivät ideasta 3D-mallinnuksen. Se oli erittäin iso lisä, Turun ammattikorkeakoulun myynnin yliopettaja Timo Holopainen sanoo.

– Voittaja oli vaikea valita. Molemmat ideat oli loistavasti toteutettu. Tuotantotalouden esityksessä korostui sisältö, mutta myyntityön esityksen visuaalisuus oli toteutettu paremmin. Myyntityön esitykseen oli käytetty aikaa ja idea oli helpompi hahmottaa, sanoo Turku Energian kuluttajamyynnin päällikkö Katri Kronström.

Interaktiivista kanssakäymistä

Tuotantotalouden joukkue oli ideoinut messuosaston, jossa kävijällä olisi mahdollisuus olla interaktiivisesti yhteydessä Turku Energian projektikohteisiin. Joukkueessa olivat mukana Elmo Kulju, Eero Heljo, Henri Lehto, Sem Koponen, Erkka Väänänen ja Jarno Mustonen.

– Ehdotuksessa mentiin suoraan asian ytimeen, ja riskejäkin huomioitiin. Esitys oli hyvin konkreettinen ja selkeä, mutta budjettia olisi voinut avata enemmän. Esityksistä olisi heti voinut sanoa, kumpi on myyntityön ja kumpi tuotantotalouden opiskelijoiden, Holopainen sanoo.

Kumpikin joukkue oli raadin mielestä nostanut esille Turku Energian ajankohtaisia asioita ja hankkeita.

– Joukkueet nostivat esille samoja asioita, joita me olemme Turku Energialla miettineet: sähköautoja ja aurinkoenergiaa. Idean toteuttamisen realistisuutta ja käytännöllisyyttä olisi vielä voinut hioa, samoin brändin ja yrityksen esille tuomista. Vaikkei ehdotuksia voida käyttää ihan sellaisenaan, saimme opiskelijoilta hyviä ideoita, joita voimme hyödyntää osastomme toteutuksessa, Kronström sanoo.

Yhteistyötä tehtiin Turku Energian kanssa nyt ensimmäistä kertaa. Jatkostakin keskusteltiin hyvässä hengessä.

– Kuulemme mielellämme opiskelijoiden mielipiteitä ja käymme vuoropuhelua ammattikorkeakoulun kanssa, kertoo Turku Energian viestintäpäällikkö Anne-Mari Repola-Mäkinen.