Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.9.2016
Turun ammattikorkeakoulusta valmistuva luova tuottaja Paula Puikko-Laakso on ideoinut Luovan tuottajan vastaanotto –palvelun.

Vastaanotolta näkyvyyttä taiteelle ja tekijälle

Luova tuottaja Paula Puikko-Laakso on ideoinut Luovan tuottajan vastaanotto –palvelun, jonka tavoitteena on tarjota kuvataiteilijoille apua viestintään ja markkinointiin mahdollisimman edullisesti.

Teksti: Madeleine Hahl
Kuva: Pixabay.com

Turun ammattikorkeakoulusta valmistuva Puikko-Laakso kehitti palvelukonseptin osana ylemmän AMK-koulutuksen opinnäytetyötään. Palvelun tarkoituksena on tukea kuvataiteilijoita viestinnän, markkinoinnin ja saavutettavuuden käytännön toimenpiteillä ja ideoilla. Tällä hetkellä Puikko-Laakso kartoittaa palvelulle mahdollisia yhteistyökumppaneita taidealan toimijoista. Toiminta käynnistyy, jos Puikko-Laakso saa konseptille rahoituksen.

Puikko-Laakson mukaan taiteilijoiden näkyvyyttä lisäämällä yleisö löytää uusia taiteilijoita, teoksia ja kokemuksia helpommin.

 – Olen aina ollut sitä mieltä, että kuvataiteen pitää laskeutua sinne, missä ihmiset liikkuvat: kaduille, kauppakeskuksiin, työpaikoille, toreille ja tapahtumiin. Taiteesta tulee helpommin lähestyttävää ja kohtaaminen tapahtuu mutkattomasti ihmisten arjessa, hän sanoo.

Opinnäytetyötään varten Puikko-Laakso tutki varsinaissuomalaisten kuvataiteilijoiden näkemyksiä ja kokemuksia taiteen markkinoinnista.

– ­Pidän seudullisen osaamisen esille nostamista tärkeänä lähtökohtana. Tutkimusten mukaan alueellisella toiminnalla rakennetaan tärkeitä paikallisia kotimarkkinoita ja sitä kautta saadaan jalansijaa myös muualle.

Painoarvoa markkinoinnille kuvataiteen esiintuomiseksi

Opinnäytetyön taustalla vaikutti kulttuuripoliittinen keskustelu taiteilijoiden toimeentulosta, taiteen käytännönläheisestä liiketoimintaosaamisesta sekä tuotteistamisesta. Tutkimuksen mukaan varsinaissuomalaiset taiteilijat pohtivat ristiriitaisuutta kaupallisuuden ja taiteen välillä, mutta haastateltavat pitivät markkinointia ja itsensä esille tuomista välttämättömänä osana kuvataiteilijan työtä.

– Viestintä ja markkinointi kuormittavat ajoittain kohtuuttomasti, eikä näihin tärkeisiin osa-alueisiin ehditä panostaa tarpeeksi. Toisaalta kuvataiteilijoilla ei aina ole osaamista oman näkyvyytensä lisäämiseen, sanoo Puikko-Laakso.

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa alkoi vuosi sitten ylempi AMK-koulutus. Paula Puikko-Laakso valmistuu ensimmäisten joukossa.