Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.9.2016

Mystery shoppaajat selvittivät kiinteistövälittäjien toimintaa

Tuore julkaisu esittelee kokemuksia kiinteistövälittäjien toiminnasta myyntitilanteessa. Esittelytilanteet hoidettiin pääosin asiantuntevasti ja hyvällä asiakaspalvelulla. Eniten kehitettävää välittäjien työssä ilmeni myyntitaidoissa ja tarvekartoituksessa.

Kuva: Shutterstock

Koulutus- ja tutkimuspäällikkö Marjo Kumpulan tuoreessa julkaisussa "Kärpäsenä katossa - huomioita kiinteistövälittäjän toiminnasta asuntoesittelyissä" analysoidaan kiinteistövälittäjien toimintaa perustuen mystery shopping -havaintoihin. Turun ammattikorkeakoulun kiinteistönvälityksen opintojakson opiskelijat kävivät yli sadassa asuntoesittelyssä esiintyen asunnonkatselijoina.

Nykyisin entistä useampi henkilö myy asuntonsa itse. Asuntoa myydessä moni arvioi mitä lisäarvoa asunnonvälittäjän palvelut tarjoavat. - Silloin kiinteistövälittäjän myynti- ja vuorovaikutustaidot nousevat tärkeään rooliin, toteaa Marjo Kumpula.

Kehitettävää etenkin tarvekartoituksessa

Selvityksen tarkoituksena oli saada selville, mitkä seikat kiinteistönvälittäjien toiminnassa toimivat hyvin ja missä oli kehitettävää.

Eniten kehitettävää välittäjien työssä ilmeni myyntitaidoissa ja etenkin tarvekartoituksessa. Selvitys osoitti myös sen, miten monipuolista osaamista ja tietoa kiinteistönvälittäjän työssä tarvitaan.

Julkaisu on suunnattu opiskelijoille ja opetushenkilöstölle oppaaksi kiinteistönvälittäjän työhön asuntoesittelyjen osalta sekä myös jo alalle toimiville virikkeeksi kehittää ammattitaitoaan.

Julkaisu on ladattavissa Turun AMK:n julkaisupalvelu Lokista