Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.9.2016

Opiskelijat opettavat toisiaan verkostoitumistapahtumassa

Turun AMK:n Taideakatemian media-alan opiskelijoille on suunnitteilla verkostoitumistapahtuma, jossa opiskelijat opettavat toisiaan ja tutustuvat eri aloihin. Näin opiskelijoita kannustetaan luomaan monialaisia kontakteja.

Teksti: Madeleine Hahl
Kuva: Pixabay.com

”Koko jutun idea on se, että opiskelijat tutustuisivat toisiinsa käytännössä, jotta he voisivat tehdä monialaisia projekteja ja saada enemmän opiskeluista irti. Opiskelijat ovat halunneet toteuttaa myös sen, että opiskelijat opettavat toisiansa pienissä työpajoissa”, sanoo media-alan lehtori Johanna Ailio.

Idea tapahtuman kehittämisestä lähti media-alan lukuvuoden aloitusinfotilaisuudessa, jossa järjestettiin yhteisprojekti-ideointi -kilpailu. Voittajaryhmän muodostivat Ida Niva, Sofia Karhu, Ville Kankaanpää, Anton Lipasti ja Anniina Virtanen. Voittajaryhmässä oli journalismin, mainonnan suunnittelun ja elokuvan opiskelijoita.

”Pohdimme, miten alojen välistä yhteistyötä voisi lisätä. Totesimme ongelman olevan se, että eri alojen opiskelijat eivät kohtaa. Yhteisiä kursseja on vähän ja luonnollisia kohtaamisia ei synny vaan sitä varten pitäisi nähdä vaivaa”, perustelee Niva idean kehittämistä.

 ”Ideaan inspiroi ehkä se ajatus, että median opiskelijoilla on suuri kynnys pyytää muiden alojen opiskelijoita mukaan projekteihin”, jatkaa Lipasti.

Projektit ja tekijät löytävät toisensa

Verkostoitumistapahtumassa olisi mahdollisesti muutaman tunnin työpajoja, esimerkiksi työpaja mainosten ideoinnista ja uutistyöpaja. Niissä työpajan pitäjät voisivat tiivistää itse oppimaansa ja opettaa sitä edelleen kiinnostuneille. Lisäksi tapahtumassa eri alojen opiskelijat voisivat muun muassa tutustua toistensa projekteihin.

”Monet kuulemma kokevat projektiopintojen suorittamisen hankalaksi. Joidenkin on vaikea keksiä, millaisia projekteja tekisi. Toisilla taas on ideoita, mutta sopivaa työryhmää on vaikea koota. Tapahtumassa projektit ja niiden tekijät kohtaisivat toisensa”, Niva sanoo.

 ”Journalistiopiskelijat voivat esimerkiksi haluta elokuvaopiskelijan kuvaamaan omiin töihinsä tai elokuvaopiskelijat voivat haluta mainonnan suunnittelijan markkinoimaan omaa työtään”, Ailio sanoo.

Opiskelijoiden kädenjälki näkyy myös tapahtuman suunnittelussa

Tapahtumaa on suunniteltu tammikuun ensimmäiselle viikolle. Osallistuminen sisällytetään näillä näkymin kaikkien media-alan opiskelijoiden ammatillinen kasvu -kurssiin ja tapahtuman on tarkoitus kestää yhden päivän ajan.

”Tapahtuman suunnittelussa heitetään pallo takaisin opiskelijoille, jotka voisivat koordinoida ja miettiä käytännön toteutuksen”, Ailio suunnittelee.

Tapahtumaa suunnittelemaan pyritään koordinoimaan kaksi kahden tai kolmen hengen ryhmää. Osallistujille Ailio lupaa työmäärää vastaavan opintopistekakun.