Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.12.2016
Monelle, vastuuopettajat

Turun Terveyskampuksen alla aloitettiin monialainen koulutus

Moniammatillinen osaaminen neurologisen potilaan hoidossa ja kuntoutuksessa -opintojakso alkoi 26.9. Se on monialainen koulutus, jollaista ei aikaisemmin ole Suomessa toteutettu. Siitä vastaavat Turun yliopisto, Turun AMK ja Åbo Akademi. Koulutusta tarjotaan Terveyskampus Turun yhteistyöoppilaitoksille.

Moniammatillinen osaaminen neurologisen potilaan hoidossa ja kuntoutuksessa (Monelle) on moniammatillisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen perustuva opintojakso. Se on suunnattu lääketieteen, hammaslääketieteen, psykologian, logopedian, sosiaalityön ja sosiaalialan, fysioterapian sekä toimintaterapian opiskelijoille.

Monellen aktiivisina organisaattoreina ovat toimineet Riikka Korja Turun yliopiston psykologian laitokselta ja Miia Tuominen Turun AMK:n monimuotokoulutus ja ylempi AMK -yksiköstä.

Toiminnan keskiössä on asiakas

Psykologian professori Heikki Hämäläinen toivotti opiskelijat mukaan uudenlaiseen, moniammatilliseen koulutukseen.

Lääketieteellisestä tiedekunnasta Outi Kortekangas-Savolainen totesi, että tämä opintojakso on Suomessa ensimmäinen näin laajasti monialaisena toteutettava kokonaisuus. Hän mainitsi, että tällä otetaan etukäteen huomioon tuleva sote-uudistus.

– Ammattien välisellä oppimisella parannetaan hoidon tasoa. Mikään yksittäinen ammattiryhmä ei pysty vastaamaan yksin lisääntyviin vaatimuksiin. Käytännössä tiimityön on todettu vähentävän haittatapahtumia, Kortekangas-Savolainen selittää koulutustarpeen taustaa.

Turkuun kehitetään Terveyskampus Turkua. Sinne kootaan laajasti alat, jotka liittyvät terveyteen. Terveyskampuksessa ovat mukana Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia.

– Me olemme ensimmäisiä kampuskansalaisia, Kortekangas-Savolainen myhäilee tyyväisenä ja jatkaa:

– Mutta kouluttautuessamme meidän on muistettava, että toiminnassamme keskiössä on aina asiakas.

Toimitaan yhden luukun periaatteella

Riikka Korja kertoi, että opinnoilla syvennetään opiskelijan osaamista monialaisten tarpeiden ja terveysongelmien tunnistamisessa, arvioinnissa ja hoidossa sekä siihen liittyvässä päätöksenteossa.

– Osaatte tuoda esiin ja soveltaa ammattitaitoanne moniammatillisessa työryhmässä. Tätä varten kehitetään myös konsultaatio- ja vuorovaikutustaitojanne. Opetuksen lähtökohta on, että asiakaslähtöisyys on tärkeintä ja että toimitaan yhden luukun periaatteella, Korja kuvaa.

Opinnoissa keskeistä on konsultatiivinen työote. Opitaan, millä tavalla tieto siirretään toisille ammattilaisille niin, että se integroituu mielekkääksi osaksi kokonaisuutta ja johtaa tarvittaviin toimenpiteisiin.

– Opinnoissa vaaditaan ihmettelyä ja uteliaisuutta sekä epävarmuuden ja moniselitteisyyden sietoa. On pidettävä koko ajan mielessä, että kiinnostuksen ja toiminnan kohde on asiakas, Korja korostaa.

Miia Tuominen kertoi, että opiskelijat käsittelelevät potilasasiakastapauksia, joita he ratkaisevat jokaisen ammattialan edustajien kesken.

– Moniammatillisissa ryhmissä selvitetään eri-ikäisten neurologisten potilaiden tarpeisiin ja ongelmiin perustuvia caseja. Opintojakso huipentuu yhteisiin seminaareihin, joissa potilastilanteet demotaan ja eletään tapaus yhdessä läpi, Tuominen kertoo.

Opintojen takana ja opiskelijoiden tukena on vastuuopettajien lisäksi suuri tukijoukko.

Vastuuopettajat

  • Fysioterapia, Niina Katajapuu, Turun AMK
  • Hammaslääketiede, Tarja Haukioja, TY
  • Logopedia, Marjaana Raukola-Lindblom, TY ja Annette Nylund, ÅA      
  • Lääketiede, Jaana Franck, TY       
  • Psykologia, Riikka Korja, TY ja Mira Karrasch, ÅA      
  • Sosiaaliala, Anssi Lähde, Turun AMK  
  • Sosiaalityö, Leo Nyqvist, TY       
  • Toimintaterapia, Mariann Kylmäniemi, Turun AMK  
  • Koordinaatio, Miia Tuominen, Turun AMK