Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.10.2016
Kliiniset asiantuntijat

Millaiset urapolut tutkinnon jälkeen?

Kliinisten asiantuntijoiden valtakunnallinen verkosto kokoontui Turun ammattikorkeakoulussa 16.9. Koulutuspäivän teemana oli kliinisten asiantuntijoiden urapolut ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen.

Verkostossa on mukana noin 300 jäsentä ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta valmistuneita, opiskelijoita ja opettajia. Koulutuspäivään osallistui yli 30 jäsentä Oulu-Helsinki –akselilla.

Päivän avasi Turun AMK:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Pia Ahonen kertaamalla kliinisten asiantuntijoiden koulutusta ja ”elinkaarta” Suomessa. Hän on ollut koulutuksen kehittämisen uranuurtaja.

Uraa ja osaamista tuodaan esiin näytöillä

Keskustelua herätti tutkinnon tunnettuuden puute ja urapolkumahdollisuudet, vaikka koulutusta onkin jo useamman vuoden ajan Suomessa järjestetty.

– Paljon on vielä matkaa, mutta me kliiniset asiantuntijat itse olemme tuomassa esiin koulutustamme ja osaamistamme, näytöt puhuvat puolestaan. Oma persoona ja asenne vaikuttavat paljon kilpailussa työtehtävistä, yksikään tutkinto ei suoraan pelkästään takaa työpaikkaa tiukassa työtilanteessa, verkostolaiset kommentoivat.

ODA-hanketta esitteli terveydenhoitaja (YAMK) Marja Nieminen. Hän totesi, että ODA-hanke on oiva esimerkki digitalisaation ja uudenlaisten sovellusten tulosta sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Sairaanhoitaja (YAMK) Tarja Koskela esitteli työelämälähtöistä kehittämisprojektia, jossa muuttuva työympäristö ja yhdistetty työyksikkö sekä paine ottaa vastaan lisää opiskelijoita loivat tarpeen kehittää yksikön opiskelijaohjausta.

– Lopputuloksena on opetusmoduli, joka on laajenemassa moniammatilliseksi ja sitä suunnitellaan otettavaksi käyttöön Oulun Yliopistollisen Sairaalan eri työyksiköissä, Koskela kommentoi.

Sairaanhoitaja (YAMK) Petronella Seppälä kertoi yrittäjyydestä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hänen tiensä YAMK-opintojen jälkeen veivät kohti yrittäjyyttä Omat askeleet - voimauttava valmennus -yrityksessä.

Tohtorikoulutukseen vaikea päästä

Sairaanhoitaja (YAMK) Tiina Stenman esitteli omaa urapolkuaan opettajaksi.

– Lisäkoulutusta yleensä vaaditaan YAMK-tutkinnon lisäksi, mutta tapoja opiskella ja hankkia lisäosaamista on monia. Lisäkoulutus kannattaa suunnata tukemaan opetustyötä, Stenman pohtii.

– Verkostoituminen on tärkeää; työtilaisuudet ovat tarjoutuneet erityisesti omien verkostojen kautta. Lisäksi välillä tarvitaan vähän onnea ja rohkeutta ottaa vastaan haasteita. Silmät ja korvat on hyvä pitää auki, kun tapaa kollegoita eri tilanteissa, Stenman naurahtaa.

Tohtorikoulutukseen pääsemisen vaikeus on puhututtanut verkostolaisia. Tutkijan urapolku ja tohtoriopinnot ovat mahdollisia myös YAMK-pohjalta.

Sairaanhoitaja (YAMK) Jonna Laine esitteli omaa urapolkuaan ja tohtoriopintojaan kliinisen asiantuntijan koulutuksen jälkeen.

– Siltaopintoja yleensä tarvitaan, mutta syynä ei välttämättä ole YAMK-tutkinto vaan tiedekunta, jossa tohtoriopintoja suorittaa, Laine kertoi.

Päivän aikana puhuttiin myös kliinisten asiantuntijoiden koulutuksesta eri maissa sekä muun muassa palkkauksesta.

Järjestöasiantuntija Päivi Ovaskainen Tehystä painotti, että asiantuntijan on tiedettävä, miten palkka muodostuu palkkaneuvotteluihin lähdettäessä. Apua kannattaa pyytää esimerkiksi luottamusmieheltä tai asiantuntijatehtävissä työskenteleviltä kollegoilta.