Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.10.2016

Suomalainen ammattikorkeakoulukonsepti kiinnosti hollantilaisia vieraita

Turun AMK vastaanotti vierasryhmän Hollannin ammattikorkeakouluista syyskuun lopussa. 37 hollantilaisen ryhmä muodostui opetuksen alan ammattilaisista. Vierailun tavoitteena oli saada tietää enemmän suomalaisesta ammattikorkeakoulujärjestelmästä ja oppimismenetelmistä.

Korkeakoulututkimukset osoittavat, että hollantilaisista korkeakouluopiskelijoista noin 35 % lopettaa opiskelunsa ensimmäisen vuoden jälkeen. Suomi taasen saavuttaa hollantilaisesta näkökulmasta katsottuna erinomaisia tuloksia.
Suuri osa suomalaisista korkeakouluopiskelijoista valmistuu ajallaan, kun taas Hollannissa valmistuminen viivästyy yleensä vähintään vuodella. Hollantilaisia kiinnostivat etenkin suomalainen opetussuunnitelma ja opetuksen järjestämiseen liittyvät käytännön asiat.

Inspiroivia esimerkkejä

Kumppanuuspäällikkö Kirsti Virtasen yleisesittelyn jälkeen koulutus- ja tutkimuspäällikkö Janne Roslöf kertoi insinööri- ja tradenomikoulutuksista ja erilaisista työelämälähtöisistä oppimisympäristöistä. Vieraat saivat myös tutustua Game Lab- ja the Firma- projektioppimisympäristöjen toimintaan. 

Yliopettaja Tiina Nurmela kertoi sosiaali- ja terveysalan koulutuksista, innovaatiopedagogiikan soveltamisesta opetuksessa, tutoroinnista sekä muista opiskelijoille tarjottavista tukipalveluista.

Lopuksi vieraat pääsivät näkemään BisnesAkatemian toimintaa ja saivat insiproivia vinkkejä opetuksen järjestämiseen. Hollantilaisia kiinnosti BisnesAkatemian konsepti, jossa opiskelijat muodostavat osuuskuntia ja opiskelevat toteuttamalla työelämän toimeksiantoja. Asiakkuusvastaava ja tiimivalmentaja Marianne Renvall kertoi hollantilaisille tiimivalmentajien käytännön tehtävistä ja ensisijaisen tärkeästä roolista opiskelijaryhmän motivoinnissa ja ohjaamisessa.

Kuva: Johanna Mattila