Turun AMK:n koulutusosaamiselle kysyntää
Turun ammattikorkeakoulun koulutusosaamiselle on kysyntää maailmalla. Neljän korkeakoulun opettajia Armeniasta, Georgiasta, Valko-Venäjältä ja Kazakstanista tutustui viikon ajan Turun AMK:n käytännönläheisiin oppimismenetelmiin tavoitteenaan saada ideoita oman koulutusjärjestelmänsä uudistamiseen.
Teksti ja kuvat: Martti Komulainen
Vierailu ja koulutus järjestyi osana Ruotsin Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun (KTH) koordinoimaa InnoCENS-hanketta, jota rahoittaa EU:n Erasmus-ohjelma.
- Vieraat ovat erittäin uudistushaluisia ja vastaanottavaisia, kiittelee kurssin kouluttajana toiminut koulutusjohtaja Liisa Kairisto-Mertanen.
Kaikkiaan 24 korkeakouluopettajaa Armeniasta, Georgiasta, Valko-Venäjältä ja Kazakstanista sai intensiivikurssilla annoksen innovaatiopedagogiikkaa, Turun AMK:ssa kehiteltyä käytännönläheistä oppimistapaa.
Innovaatiopedagogiikka on oppimisote, joka pyrkii kehittämään opiskelijoiden innovaatiovalmiuksia korostamalla monialaisuutta, käytännönläheistä projektien ja yritystoimeksiantojen kautta tapahtuvaa oppimista, kansainvälisyyttä sekä viestintä- ja tiimityötaitoja. Esimerkkinä tästä on Projektipaja, jossa opiskelijat eri aloilta muodostavat sekaryhmiä ja työskentelevät projektimaisesti toimeksiantojen parissa opintojen ensimmäisen syksyn ajan.
Koulutettavien opettajien tehtävänä on suunnitella yhden insinööriopiskelijoiden opintojakso uuden oppimistavan mukaisesti.
- Viikon aikana innovaatiopedagogiikan ajatus on kirkastunut. Se on meille myös keino lisätä sekä opiskelijoiden että opettajien motivaatiota, toteaa Elmira Faizova Kazakstanin Taraz State yliopistosta.
- Perustamme yliopistoon innovaatiokeskuksen ja saimme työpajasta oppia kuinka järjestää ryhmien toiminta tehokkaasti, jatkaa Gaioz Partskhaladze, Batumi Shota Rustaveli State -yliopistosta.