Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.4.2018

Avoin oppimisympäristö keskellä Salo IoT Campusta

Koulutus on ollut Suomessa aina arvostettu ja tärkeä asia. Sitä se on Suomen tulevaisuudenkin kannalta. Melko uusi ajatus on, ettei vastuu hyvästä oppimisympäristöstä ole enää ainoastaan koulun henkilökunnalla ja opiskelijoilla itsellään, vaan että vastuu kuuluu koko yhteiskunnalle. Kuka tahansa voi olla luomassa oppimisympäristöä opiskelijoille.

Salossa, IoT Campuksella, tämä on ymmärretty konkreettisesti, ja muutaman kuukauden ajan Meriniityn teollisuusalueella on totuteltu kohtaamisiin, joita ei aiemmin tapahtunut.

Turun ammattikorkeakoulun Salon kampuksella on vuodenvaihteesta alkaen toimittu aivan uudenlaisissa tiloissa, kun mm. BisnesAkatemiassa liiketaloutta opiskelevat opiskelijat ja henkilökunta muuttivat Salo IoT Campukselle yritysten keskelle, täysin avoimeen oppimisympäristöön. Samalla IoT Campukselle muuttivat myös terveysalan opiskelijat.

Avoimet oppimistilat mahdollistavat luontevan kanssakäymisen ympäristön kanssa

Avoin oppimisympäristö BisnesAkatemiassa liiketalouden opiskelijoille tarkoittaa käytännössä sitä, että suljettuja luokkahuoneita ei ole enää käytössä, vaan oppimistilat ovat avoimia ja tarvittaessa niitä voidaan rajata liikuteltavilla akustisilla elementtiseinillä.

- Avoimilla oppimistiloilla tuemme BisnesAkatemian tapaa oppia käytännönläheisesti ja vuorovaikutuksessa muuhun ympäristöön, kertoo koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander Turun ammattikorkeakoulusta.

Uudet avoimet tilat myös kannustavat opiskelijoita verkostoitumaan IoT-parkissa toimivien yritysten edustajien kanssa ja tällä tavoin myös tiedot ja projektit kulkevat yritysten ja tiimiopiskelijoiden välillä helpommin kuin ennen.

Tällainen oppimisympäristö mahdollistaa sen, että valmistuvat opiskelijat vastaavat suoraan nykyajan yritysten ja yhteiskunnan tarpeisiin.

- Hyvä oppimisympäristö pysyykin alati muuttuvan työelämän tahdissa, jolloin konkreettisen oppimisympäristön siirtäminen osaksi yritysten toimintaa oli suuri positiivinen harppaus koulutuksen kehittämiselle, jatkaa Kallio-Gerlander.

Lue aiheesta kirjoitettu artikkeli Turun AMK:n TALK-verkkojulkaisusta