Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.8.2020

Palvelumuotoilussa on huomioitava sosiaali- ja terveydenhuollon erityisyys

Sotepeda 24/7 -hankkeen tavoitteena on muun muassa kehittää palvelumuotoilun keinoin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ihmislähtöisemmiksi, kirjoittavat Päivi Erkko, Sini Eloranta ja Mervi Vuolas Talk-verkkolehdessä.

Hankkeessa luodaan sähköinen avoin osaamiskokonaisuus, jossa käytännönläheisesti ja havainnollisesti ohjataan muotoilun periaatteiden hyödyntämiseen sote-alalla. Keskeistä on käyttäjälähtöinen palveluiden kehittäminen.

Sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyy erityispiirteitä, jotka on otettava huomioon, kun palveluja kehitetään muotoilun keinoin. Monipuoliset palvelut julkisella ja yksityisellä sektorilla, erilaiset asiakasryhmät ja monet rahoituskanavat vaikuttavat palvelumuotoiluun. Lisäksi on huomioitava lait ja eettiset periaatteet.

Tavoitteena on luoda käyttäjän kannalta hyödyllisiä, helppokäyttöisiä ja haluttavia palvelukokemuksia. Samalla kun asiakkaan rooli hoitonsa suunnittelussa ja toteutuksessa kasvaa, sote-ammattilaisten monialainen osaaminen ja ymmärrys lisääntyy.

Palvelumuotoilu onkin juuri asiakkaiden ja organisaatioiden ymmärtämistä, ideoiden kehittämistä ja soveltamista käytännön ratkaisuiksi.  Sille on ominaista laaja tiedonhankinta, yhteisöllinen ideointi ja erilaisten mallien luominen, nopea testaus, analysointi ja uudelleen määrittely.

Pääset lukemaan koko artikkelin tästä linkistä.