Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.2.2022

Väitös: Virtuaalipedagogiikka lisää myönteisiä oppimistuloksia

TtM Marko Björn esittää kasvatustieteen alaan kuuluvan väitöskirjansa julkisesti tarkastettavaksi Itä-Suomen yliopistossa 25. helmikuuta. Väitöskirjan osatutkimukset toteutettiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun ja Turun yliopistollisen keskussairaalan kanssa.

Väitöstutkimuksessa selvisi, että virtuaalipedagogiikka tai virtuaalisimulaatio lisää myönteisiä oppimistuloksia. Bioanalytiikan koulutuksessa virtuaalisimulaatiota on tutkittu vain vähän. Tulosten pohjalta voidaan kehittää opiskelijan oppimistaitoja sekä yli luokkahuoneen tapahtuvaa opetusta.

Väitöstutkimuksen ensimmäinen osatutkimus sisältää tutkimuksen digitaalisen oppimisen tarpeesta Skandinavian biolääketieteellisessä laboratoriotieteessä. Toinen ja kolmas osatutkimus koostuvat kansallisen kliinisen neurofysiologisen EEG-simulaattorin käytettävyyden testaamisesta osana biolääketieteen laboratoriotieteellistä koulutusta ja sen vertailusta perinteiseen neurofysiologiseen luokkaopetukseen erityisesti opiskelijoiden kognitiivisen osaamisen näkökulmasta. Väitöskirjatutkimuksen neljäs osatutkimus tutkii neurotieteen kuvantamismenetelmiä (EEG) verkko-oppimisympäristössä ja niiden sovellettavuutta biolääketieteen laboratoriotieteen opetukseen etenkin tarkastelemalla simulointipedagogiikan teoriaa.

Marko Björnin väitöskirja Development of an effective pedagogy EEG simulator: design-based research project among biomedical laboratory science students tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston filosofisessa tiedekunnassa 25.2.2022. Tilaisuutta voi seurata verkossa.