Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.7.2023

100 000 festarikävijää pääsee testaamaan hyvinvointia tukevaa peliteknologiaa Ruisrockissa

Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat toteuttavat elämyksellistä ohjelmaa Ruisrock-musiikkifestivaalin kävijöille 7.–9. heinäkuuta. RuissiGames-pisteen teemana on pelaaminen ja pelillistäminen ilmiöinä sekä osana arkeamme.

Ruisrockiin kehitetyissä Pose Fusion ja Mocktail Master -videopeleissä kävijät pääsevät haastamaan niin aivonystyröitään kuin kehoaan. Lisäksi pisteellä pääsee kokeilemaan tuuriaan onnenpyörän pyörteissä.

Jo toistakymmentä vuotta jatkunut yhteistyö Turun ammattikorkeakoulun ja Ruisrockin välillä saa jatkoa myös tänä kesänä. Tieto- ja viestintätekniikan ja media-alan opiskelijat järjestävät osana opintojaan ohjelmaa festivaaleille sekä tuottavat markkinointimateriaalia ja muita sisältöjä Ruisrockin ja Turun AMK:n sosiaalisen median kanaviin ja livescreeneille. 

– Turun ammattikorkeakoulun ja Ruisrockin pitkäaikainen yhteistyö on hyvin merkityksellinen molemmille osapuolille. On tosi inspiroivaa kuulla nuorten ajatuksia ajankohtaisista trendeistä, ja ennen kaikkea konkreettinen yhdessä tekeminen on ollut erittäin hedelmällistä, Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä toteaa.

Ei pelkästään viihdettä, vaan myös hyvinvointia ja innovaatioita

Pelaaminen on ollut osa jokapäiväistä elämäämme kautta aikojen. Hauskalla ajanvietteellä on tutkitusti muitakin tärkeitä ominaisuuksia: pelaaminen kehittää aivojamme useilla eri tavoilla, lievittää stressiä ja täyttää monia psykologisia perustarpeitamme. Viihde- ja hyötypeliteollisuudessa tutkittavia ja käytettäviä teknologioita voidaan hyödyntää laajasti myös muilla toimialoilla.

– Ruisrock-projektissa me luomme käytännössä pelaajasta ohjaimen. Tällähän on tietenkin mahdollisuuksia laidasta laitaan. Voitaisiin tehdä esimerkiksi viihteellinen ilmakitarapeli tai tuoda kokonainen teatterinäytös interaktiiviseksi kokemukseksi virtuaaliseen ympäristöön, peliprojektin opiskelijaprojektipäällikkö Mika Ahlsten sanoo. 

Peli- ja interaktiivisiin teknologioihin erikoistuneiden opiskelijoiden tuottama Pose Fusion -viihdepeli hyödyntää uudenlaista liiketeknologiaa, joka tunnistaa käyttäjät kameroiden avulla. Pelaajat vastaavat tietovisakysymyksiin, ja vastausvaihtoehto valitaan tekemällä koko kehoa hyödyntävä poseeraus. Lisäpisteitä ropisee oikean vastauksen lisäksi moitteettomasta poseerauksen matkimisesta. RuissiGames-pisteen toisessa, Mocktail Master -videopelissä kävijät puolestaan pääsevät testaamaan kykyjään juomien sekoittajana.

– Haluamme tutkia uusia teknologioita, niiden mahdollisuuksia sekä miten niitä voitaisiin hyödyntää myös nimenomaan hyötypeleissä, Turun AMK:n peliteknologian lehtori Taisto Suominen kertoo. Hyötypeleillä tarkoitetaan esimerkiksi oppimis- ja terveyspelejä, jotka on tehty pääsääntöisesti jotakin muuta kuin viihdekäyttöä varten.

– Sama kamerateknologia sopisi vaikkapa ostoskeskuksiin interaktioiden luomiseen, joissa käyttäjä pääsee itse tekemään valintoja. Toinen vaihtoehto on tapahtumapaikat tai lasten leikkipaikat, joihin voitaisiin viedä esimerkiksi liikunnallisia digitaalisia pelejä. Myös vanhukset kokevat paljon yksinäisyyttä, ja teknologiaa voisi hyödyntää vaikkapa virtuaalisten seurusteluhetkien luomiseen, Suominen jatkaa. 

Festareilta saatavat opintopisteet houkuttavat vuodesta toiseen

Pelaamisen positiiviset kokemukset ja elämykset paitsi tukevat jaksamista ja hyvinvointia, ne myös jäävät mieleen. RuissiGames-pisteellä pääsee videopelien lisäksi kokeilemaan tuuriaan perinteisemmän onnenpyörän merkeissä. Onnenpyörän ovat ideoineet ja toteuttaneet media-alan opiskelijat. Media-alan opiskelijoiden kädenjälkeä näkyy myös esimerkiksi Ruisrockin näytöillä pyörivissä mainosvideoissa ja Ruisrockin somekanavissa julkaistavissa fiilisvideoissa. Lisäksi opiskelijoita on mukana kuvaamassa telttalavan esityksiä livescreeneille.

– Haluamme tarjota opiskelijoillemme mahdollisuuden suorittaa opintojaan erilaisissa ympäristöissä, ja Ruisrock-festivaali tarjoaa tähän hienon alustan. Monipuolisen opiskelukokemuksen lisäksi pääsemme kertomaan meille tärkeälle kohderyhmälle niistä teemoista, joiden parissa Turun AMK työskentelee, Turun AMK:n markkinoinnin asiantuntija Sara Pietilä kertoo.

Pietilä on vastannut Ruisrock-opiskelijaprojektien koordinoinnista jo useamman vuoden ajan. Aiempina vuosina pisteellä on esitelty muun muassa kiertotalouden, ympäristön ja kehopositiivisuuden teemoja. Tänä vuonna keskiössä ovat pelaamisesta kumpuava hyvinvointi sekä pelaaminen ilmiönä digitalisoituvassa yhteiskunnassamme. Pelaamiseen liittyy myös näkökulmia sosiaalisen vastuullisuudesta ja yhdenvertaisuudesta, jotka ovat Ruisrockille tärkeitä arvoja.

– Ruisrockin kaikessa tekemisessä nojaamme ydinarvoihimme, jotka ovat yhdenvertaisuus, vastuullisuus ja luovuus. On helppo nähdä, että Turun ammattikorkeakoulun tekemisessä jokainen näkökulma yhdistyy tavalla, joka katsoo tulevaisuuteen ja luo aidon katsauksen nuorten maailmaan. Odotamme innolla tätäkin festivaalipistettä, Ruisrockin promoottori Niemelä kuvailee.

Turun ammattikorkeakoulun RuissiGames-piste sijaitsee Ruisrockin rantalavan läheisyydessä ja on avoinna koko festivaaliviikonlopun ajan 7.–9.7.2023.