Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 25.8.2023

Virtuaalitodellisuus tulossa teatteriin niin katsojien kuin tekijöidenkin iloksi ja hyödyksi

Neljän ammattikorkeakoulun Kokemusten talo -hankkeen yhtenä osana kartoitettiin virtuaalitodellisuuden käyttömahdollisuuksia teatterialalla. Jos kokeiluja viedään eteenpäin, katsoja voi tulevaisuudessa valita oman roolinsa ja näytellä virtuaalitodellisuudessa muiden VR-videolla mukana olevien kanssa.

Kokemusten talo -hankkeessa kokeiltiin, miten virtuaalitodellisuutta (VR) voisi hyödyntää uudenlaisena teatterin katsojakokemuksena.

– Pilottiin valitun näytelmän yhden kohtauksen roolit kuvattiin 360-kameratekniikalla, ja jälkieditoitiin kunkin roolin näkökulmaan. Lopputuotteessa katsoja voi valita oman roolinsa, hänen omat vuorosanansa tulevat tekstinä ja hän näyttelee ne VR-videossa näkyvien vastanäyttelijöiden kanssa, kertoo esittävien taiteiden ja musiikin koulutus- ja tutkimuspäällikkö Eero Linjama Turun AMK:n Taideakatemiasta.

Näyttelijät ja teatterin ammattilaiset pitivät demoa kiinnostavana: siitä voisi kehittää harjoitustyökalun esimerkiksi suurten näytelmätuotantojen varahenkilöitä ajatellen.

Suurin potentiaalinen hyöty virtuaalitodellisuudesta nähdään kuitenkin teattereiden yleisötyön puolella. Teatterin kävijät ja kuluttajat pitivät lukuharjoituskokemusta erittäin kiinnostavana. Kokemukset pilotoinnista avaavatkin mahdollisuuksia konseptin kehittämiseen myös kuluttajatuotteeksi.

360-kameralle rakennettiin myös kypäräkiinnitys, jolla testattiin kuvaamista liikkuvan hahmon näkökulmasta. 

– Useamman näyttelijän kohtaukset, jossa lavalla myös liikutaan, vaatisivat kuitenkin pidemmän kuvaustuotannon ja paljon jälkieditointia. Tämä lisäisi kustannuksia, varsinkin jos tavoitellaan korkeaa laatua, ja tilataan tuotanto VR-tuotantoyhtiöltä, huomauttaa tuotannon opettaja ja yrittäjyysmentori Jani Pihlajamaa Turun AMK:n Taideakatemiasta.

Toisaalta hankkeessa testattiin myös itse toteutettuna lukuharjoituksen 360-kuvaamista ja jälkieditointia. Kokeilun pohjalta kameratyöskentely ja editointi on mahdollista oppia varsin helposti, jos tekijällä on jonkin verran osaamista videotyöskentelystä ja editoinnista. 

Taideakatemian hanketoimijat kokeilivat 360-kuvausta myös nukketeatterin lavasteissa. Kokemukset olivat sen verran kiinnostavia, että yhteistyökumppanimme Aura of Puppetsin työryhmä lähtee hakemaan omaa jatkorahoitusta VR-nukketeatterin kehittämiseen. 

Lisäksi 360-kuvaamista testattiin teatterin ulkotuotantojen esityslokaatioiden kartoittamisessa, mistä saatiin hyviä kokemuksia. Lokaatiokuvaamisen kehittämistä on tarkoitus ehdottaa ja kehittää jatkossa elokuvatuotantojen tarpeisiin. 

Euroopan aluerahaston rahoittamassa Kokemusten talo – Virtuaalisista elämystiloista kestävää liiketoimintaa ja hyvinvointia -hankkeessa olivat mukana Turun ammattikorkeakoulun lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk.

Kuva: VR-lukuharjoitusta varten kuvattiin yksi kohtaus ”Ilman sinua” -näytelmän harjoituksista Turun Kaupunginteatterilla, näyttelijöinä Sonja Pajunoja ja Mikko Kouki. Kuva Ville Saarikoski. 
 

Tutkimuksen kohteena myös katsojan tunnereaktiot

Kokemusten talo -hankkeen yksi tutkimuskohde on ollut selvittää ja etsiä uusia tapoja, joilla kehitetään erilaisissa fyysisissä ja virtuaalisissa tiloissa tapahtuvaa katsojakokemusta, ja sen pohjalta luoda uudenlaista ja kestävää liiketoimintaa.Tutkimme muun muassa katsojan tunnereaktioita, elämystä sekä mihin asioihin yleisön mielenkiinto ja katse kohdistuu erilaisissa esityksissä.