Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.8.2023

Töissä meillä: Konkreettisia esimerkkejä fysiikan ilmiöistä

Aaro Mustonen aloitti elokuussa fysiikan lehtorina. Turun ammattikorkeakoulussa Mustosta kiehtoo mahdollisuus kehittyä ammatillisesti.

Teksti ja kuva: Siiri Welling

Miksi savu nousee ilmaan juuri tietyllä tavalla? Minkälainen vipuvoima muodostuu lonkkaan? Miten turbiineista on tullut kolmilapaisia?

Jatkuva luonnonilmiöiden ja ympäröivän maailman ihmettely on aina ollut osa Aaro Mustosen elämää. Se johti hänet opiskelemaan fysiikkaa Turun yliopistoon Keski-Suomesta. 

– Opettajan ura alkoi kiinnostaa jo yläasteella. Silloin meillä oli fysiikan opettajana todella sivistyneen oloinen mies, joka tutki laajasti historiaa ja liitti sitä mielenkiintoisella tavalla opetukseen, sanoo Mustonen.

Opiskeluaikoinaan Mustonen perehtyi erityisesti avaruusfysiikkaan, josta hän myös teki oman gradunsa. Häntä on aina kiinnostanut esimerkiksi koronamassapurkaukset ja mustaan aukkoon liittyvät ilmiöt. Yleisesti fysiikassa kiehtoo se, miten hyvin se pystyy selittämään näkyviä ja näkymättömiä asioita maailmassa. Luonnontieteenä fysiikka on myös eksakti tiede.

– Frendit-televisiosarjassa Ross-hahmolla oli lapsuuden supersankari, Ihmepoika, jonka supervoima oli ehtymätön tiedonjano. Ehkä samanlainen supervoima on myös itselläni, ja tällaisiin kysymyksiin fysiikka on voinut tarjota vastauksia, kertoo Mustonen.

Uusiutuva energia kiinnostaa

Elokuun alussa Mustonen aloitti fysiikan lehtorina Turun ammattikorkeakoulussa. Sitä ennen hän on opettanut pitkään fysiikkaa, matematiikkaa, kemiaa ja tietotekniikkaakin eri kouluissa, aina ala-asteelta lukioikäisiin saakka. Tulevana syksynä Mustonen tulee opettamaan sekä energia- ja ympäristötekniikan että myös tuotantotalouden kansainvälisiä insinööriopiskelijoita. Opetuskieli on englanti.

– Jo yliopisto-opintojen aikana olin kiinnostunut tutkijan työstä, mutta vielä silloin en lähtenyt tutkijakoulutukseen. Täällä ammattikorkeakoulussa saan varmasti jossain välissä olla mukana myös tutkimuksissa ja projekteissa, ja odotan mielenkiinnolla näitä uusia haasteita, sanoo Mustonen.

Kestävä kehitys ja uusiutuva energia ovat lähellä Mustosen sydäntä ja mielenkiinnon kohteita. Turun ammattikorkeakoulussa Mustosta kiehtoikin nimenomaan mahdollisuus oppia uutta ja kehittyä ammatillisesti. 

– Opettajana Turun ammattikorkeakoulun innopedagogiikka kiinnostaa myös, sillä se sopii hyvin omaankin opetusideologiaan. Mukavaa tässä työyhteisössä on hyvä ilmapiiri ja se, miten paljon saman aineen opettajat tekevät keskenään yhteistyötä ja ovat valmiita auttamaan toisiaan. 

Tavoitteena turvallinen ja hyvä ilmapiiri

Opettajana Mustonen kertoo olevansa pitkähermoinen, mutta myös aiheestaan innostunut opettaja. Hänen tavoitteenaan on luoda opiskelijaryhmiin hyvä ja turvallinen ilmapiiri, jossa jokainen saa apua tarvittaessa. Tulevien opiskelijoiden suhteen Mustonen pitäisi hienona sitä, jos moni heistä työllistyisi Suomeen valmistuttuaan.

Vapaa-ajallaan Mustonen soittaa klarinettia. Se on kuulunut hänen harrastuksiinsa jo kolmen vuosikymmenen ajan. Yleensä hän soittaa klarinetilla valmiita kappaleita, mutta viime aikoina soittamisesta on tullut luovempaa. 

– Olen opetellut myös muiden soittimien soittamista, kuten nyt viimeisempänä ukulele ja erilaiset lyömäsoittimet. Minulta löytyy myös loopperi, jonka avulla melodioita voi tallentaa välillä, jotta omien kokonaisten sävellysten tekeminen onnistuu. 

Musikaalisuuden lisäksi Mustonen nauttii urheilusta ja ruoanlaitosta.  

– Minusta on hauska visioida erilaisia ruoka-annoksia, mutta myös kokeilla uutta ja mietiskellä kestävään ruoantuotantoon liittyviä asioita, sanoo Mustonen hymyillen.

Tutustu avoinna oleviin työpaikkoihin!

Turun AMK on 12 000 osaajan yhteisö, johon kuuluu opettajia, asiantuntijoita ja opiskelijoita – eri vaiheissa uraansa olevia ammattilaisia. Rekrytoimme tulevina vuosina voimakkaasti ja etsimme uusia osaajia yhteisöömme.