Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.9.2015

Digitopiassa mietitään uusia mediakonsepteja

Turun ammattikorkeakoulun kipparoima Digitopia-hanke käynnistyy toden teolla 30.9., kun Logomossa ruoditaan alan ykkösnimien johdolla, mitä on mainostaminen nyt ja tulevaisuudessa. Syksyn mittaan Digitopiassa mietitään laajemmin, millaista liiketoimintaa syntyisi, jos tänä päivänä tuntemaamme median ekosysteemiä ei olisikaan olemassa.

Logomossa 30.9. järjestettävässä Mitä jos emme voi mainostaa? -tapahtumassa lauteille astuvat professori Alf Rehn, Hasan & Partnersin toimitusjohtaja, vastaava luova johtaja Eka Ruola, Cloetta Suomi Oy:n Brand Manager Sanna Teräväinen ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme. Tilaisuuden juontaa Maikkariltakin tuttu Nina Rahkola. Maksuton tapahtuma kerää Logomoon lähes 300 media-alan ammattilaista ja opiskelijaa ja käynnistää samalla Digitopian kiivaan syksyn.

”Median käyttötavat ovat muuttuneet arjessamme, ja digitalisaatio tuo koko ajan uusia mahdollisuuksia. Vanhaa kuitenkin katoaa, ja on tärkeää olla mukana. Digitopia kutsuu media-alan toimijoita hyödyntämään uusia avauksia”, sanoo projektipäällikkö Milla Järvipetäjä.

”Digitopiassa pohdimme median myllerrystä ja käännämme dystopiaa utopiaksi. Median käyttötavat muuttuvat ja vanhojen toimintamallien kadotessa on tärkeää ajatella ja toimia toisin. Mitä jos mediaa ei olisi lainkaan? Minkälaiseksi media muotoutuisi, jos se keksittäisiin tänä päivänä?”, Järvipetäjä jatkaa.

Loka-marraskuussa fundeerataan Johannes Koposen johdolla

Turun AMK:n tiloissa 6.10 ja 5.11. järjestettävissä fundaarauspajoissa ryhdytään konkreettisesti haarukoimaan uusia innovaatioita. Työpajat vetää Demos Helsingin Johannes Koponen, jonka kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti mediayritysten tulevaisuuden liiketoimintamallit.

”On kriittistä miettiä uusia mediakonsepteja, sillä median murros on vasta alussa. Digitalisaatio antaa valtaisat mahdollisuudet median ammattilaisille”, sanoo Koponen.

Digitopia-hankkeessa tavoitellaan niin sanotusti kuuta taivaalta. Media-alan rakennemurrokseen on etsitty lääkkeitä lukuisin hankkein, ja alan ongelmien kanssa panivat päivittäin lukuisat kivikovat ammattilaiset. Edelleen kaivataan kuitenkin ennakkoluulottomuutta ja rohkeita avauksia.

”Tämän kaltaiset hankkeet tarjoavat yrityksille ja esimerkiksi freelancereille lisäresurssia ja osaamista tulevaisuuden ratkaisujen löytämiseen”, linjaa Järvipetäjä.

Isojen ajatusten lisäksi Digitopian toimii myös pienimuotoisemmin ja hyvin käytännönläheisesti. Syksyllä Digitopiassa luodaan yhdessä varsinaissuomalaisten yritysten ja yhteisöjen sekä alan opiskelijoiden kanssa ketteriä konsepteja esimerkiksi sosiaalisen median sisällöntuotantoon.