Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.11.2015
Lintujen laulu

Lintujen laulu lennättää kuulijan aikamatkalle varhaisbarokkiin

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian opiskelijat esittävät historiallista musiikkia 29.11. Turun linnassa järjestettävässä konsertissa. Lintujen laulu -konsertti tarjoaa mahdollisuuden päästä elämysmatkalle varhaisbarokin musiikin värikkääseen maailmaan.

Teksti: Aleksi Ristimäki
Kuva: Jani Pihlajamaa

Opettaja Uli Kontu-Korhosen mukaan tieto musiikin historiasta auttaa ymmärtämään tämän päivän musiikkia ja antaa eväät kulttuurin kehittämiseen.

  – Opiskelijat valmistuvat länsimaisen klassisen musiikin ammattilaisiksi; musiikkipedagogeiksi ja myös taiteilijoiksi. He tulevat soittamaan, laulamaan ja opettamaan oman aikamme musiikin lisäksi myös eri aikakausien ja tyylien musiikkia. Siksi on tärkeää saada elävä yhteys eri aikakausiin.

Myös musiikinopettajan ammatista haaveileva sopraano Olivia Kyllönen pitää vanhan musiikin kurssia antoisana tulevaisuuden työelämää silmällä pitäen.

  – Oppilaat voivat tuoda tunnille minkälaista musiikkia tahansa. Opettajalla on tärkeää olla tietämystä kaikista musiikkityyleistä. Pitää olla perehtynyt ja tietää, mitkä asiat painottuvat missäkin tyylissä.

Lintujen laulu -konsertissa kuullaan musiikkia Italiasta, Englannista, Saksasta ja Ranskasta. Kyllösellä on jo kokemusta kaikilla neljällä kielellä laulamisesta, eikä vieraalla kielellä esiintyminen tuota erityispaineita.

Muusikko omaksuu kuvataiteilijan roolin

Vanhan ajan kamarimusiikki on kuitenkin ollut uusi tuttavuus Kyllöselle ja konsertissa viola da gambaa soittavalle Lydia Erikssonille. Uusi jousisoitin on ollut mielenkiintoinen haaste normaalisti selloa soittavalle Erikssonille.

  – Sellossa on neljä kieltä ja viola da gambassa seitsemän. Ne ovat ihan erilaisia soittimia ja myös soittotapa on erilainen. Voin kuitenkin toteuttaa omia musiikillisia ideoita myös viola da gamballa.

Vanhan musiikin kurssin opettaja Kontu-Korhosen mukaan varhaisbarokki antaa laulajalle mahdollisuuden opetella puheen rytmistä lähtevää laulutapaa. Musiikista tulikin aikanaan vähitellen oma kielensä, jossa jopa tietyillä kuvioilla oli oma merkityksensä.

  – Varhaisbarokissa on mielestäni kiinnostavaa se, että musiikin syvä olemus on kuvailla sanojen aikaansaamia affekteja. Puhutaan kuvailevasta musiikista sekä affektiopista. Muusikko on siis tavallaan kuvataiteilija, joka kuvailee musiikilla tunnetiloja.

Harvinainen elämysmatka menneisyyteen

Yleisölle on harvoin tarjolla konsertteja, joissa kuulee 1600-luvun alun musiikkia erikokoisten kokoonpanojen esittämänä. Nyt eurooppalaisen varhaisbarokin ajan musiikkia voi kuulla Turun linnan kuninkaansalin aidossa historiallisessa miljöössä. Jo vanha musiikki itsessään on viehättävää, mutta esiintymistila antaa nuorille musiikin opiskelijoille vielä lisäinnostusta.

  – Tämä on ainakin omasta mielestäni aivan ihanaa musiikkia. Niissä kappaleissa on niin herkkiä kohtia ja hieno harmonia, tunnelmoi Kyllönen.

  – Eikä sitä vanhaa musiikkia tarvitse pelätä. Musiikkia tämäkin on. Jokainen tyyli ja aikakausi ovat omanlaisiansa. Jos haluaa sunnuntaille tällaisen erikoisen hetken, kannattaa tulla kuuntelemaan konserttiamme, vinkkaa Eriksson.