Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.12.2015
Traumasimulaatio

Puuhun törmännyt Aaltonen hoidetaan kuntoon moniammatillisesti

”Kuuleeko yhteispäivystys EH – Varsinais-Suomi 1211. Yhteispäivystys kuulee EH 1211:stä. Antaisin ennakkoilmoituksen potilaasta, voitteko ottaa vastaan? Joo ennakkoa, anna tulla vaan.”

"Potilas Sakari Aaltonen (010282-135P) ajoi nopeudella 70 km/tunnissa puuhun. Ei ole ollut turvatyynyjä, mutta turvavyö on. Potilas on hereillä, GCS 11. Vasen nilkka on murtunut ja vasen ranne murtunut. Potilasta laitetaan nyt paareille ja lähdetään tulemaan. Matka-aika noin 20 minuuttia.”

Ennakkoilmoitus käynnistää traumatiimin toiminnan Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun simulaatiotilassa neljättä kertaa tänä syksynä. Paikalle hälytettävä traumatiimi koostuu eri ammattikunnan opiskelijoista, jotka toimivat tietyn sairaalassa sovitun toimintamallin mukaan.

Mukana simulaatiossa on bioanalyytikko-, ensihoitaja- ja röntgenhoitajaopiskelijoita Turun ammattikorkeakoulusta sekä lääketieteenopiskelija Turun yliopistolta. Jokaisella traumatiimin jäsenellä on oma rooli, vastuu ja velvollisuus. Traumasimulaatiossa pyritään jäljittelemään todellisuutta mahdollisimman hyvin.

- Traumasimulaation idea lähti liikkeelle reilu vuosi sitten. Samoihin aikoihin aloitettiin kaikissa koulutuksissa opinnäytetyön tekeminen kyseisen ammattikunnan roolista traumatiimissä, muistelee radiografian opettaja Jarno Huhtanen.

-  Olemme luoneet yhdessä opiskelijoiden kanssa hyvän moniammattillisen oppimismuodon. Moniammatillisuutta pidetään tärkeänä ja sitä toivotaan koulutukseen lisää, toteaa Huhtanen.

Traumasimulaatio on haastava oppimistilanne

Opiskelijoiden kokemukset traumasimulaatiosta ovat pääosin positiivisia. Traumasimulaatio koetaan haastavana, mutta samalla opettavaisena oppimistilanteena. Haasteena ovat niin traumapotilaan tutkiminen ja hoitaminen kuin myös tiimissä toimiminen, ennakointi ja suunnittelu, päätöksenteko sekä kommunikointi.

Simulaatioon osallistuvat opiskelijat ovat opinnoissaan jo pitkällä. Perustaidot ovat hallinnassa. Tiimin kokonaissuoritukseen vaikuttaa kuitenkin monta asiaa, eivätkä tiimin yksittäisten jäsenten tiedot tai taidot yksinään riitä hyvään suoritukseen

Moniammatillisen traumatiimin saumattomaan yhteistyöhön vaaditaan kaikilta jäseniltä yhteistyö-osaamista, jota oppii parhaiten simulaatioissa. Oppiminen tapahtuu niin traumatiimin jäsenenä kuin myös tarkkailijan roolissa.

Osa opiskelijoista näkee traumatiimin toiminnan kameroiden kautta, ja he tarkkailevat eri ammattikunnan jäsenten toimintaa. Tarkkailijoiden rooli korostuu simulaation purussa, joka on tärkeä osa oppimista simulaatioissa.

- Tämän syksyn traumasimulaatiot ovat historiallisia, sillä aikaisemmin ei näin laajaa moniammatillista oppimistilannetta ole järjestetty, kertoo lehtori Sanna Ojala.

- Ensi keväänä traumasimulaatiot jatkuvat ja moniammatillisille simulaatioille on jo mietitty jatkoa. Yksi hyvä aihe olisi aivoverenkiertohäiriöpotilaan moniammatillinen hoitaminen, toteaa Ojala.