Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.3.2016

Areenaelämyssovellus Raise the Cup koukuttaa jääkiekkofanit stadioneilla

Turun korkeakoulujen yhteisessä ICT Showroom -tapahtumassa 10.3. opiskelijaryhmät esittelevät opiskelualaansa liittyviä tuoteinnovaatioitaan ja kisaavat keskenään.

Kilpailemisen lisäksi tarkoituksena on edistää korkeakoulujen tutkimustulosten kaupallistamista ja tilaisuudessa esitelläänkin teknisesti ja sovellettavuudeltaan innovatiivisia ratkaisuja. Tutustuttavana on mm. sovellus, joka vahvistaa tulevaisuudessa stadionkokemusta lisätyn todellisuuden (AR-teknologia) keinoin.

– The Interactive Crowd Participation Teamin kehittämän, areenaelämystä vahvistavan sovelluksen ideana on hyödyntää jääkiekkostadionin robottikameraa ja Jumbotronia (kaukalon yllä olevaa isoa näyttöä) sekä yleisössä kiertäviä isohkoja (pahvi)merkkejä, jotka sovellus tunnistaa, kertoo lehtori Riikka Kulmala Turun AMK:sta.

Sovelluksen taustalla on ns. lisätty todellisuus -teknologia, jossa jonkin laitteen kameran näkymä tuodaan sen ruudulle virtuaalisin lisäelementein tehostettuna.

– Meillä tämä tuore teknologia mahdollistaa sen, että areenan näytölle ilmestyykin jotain, mikä ei paljaalla silmällä katsoessa näkyisi. Sovelluksen tunnistamat merkit nimittäin korvautuvat erilaisilla virtuaaliesineillä - kuten jääkiekkopokaalilla - ja yleisö saa näin itse kokea pokaalin noston huumaa, kertoo kehittäjäryhmän jäsen, opiskelija Ville Kentala Turun AMK:sta.

Uusi teknologia innosti jääkiekkofanit ideoimaan yhteisöllisyyttä tapahtumiin

Nuorten opiskelijoiden tiimistä valtaosa on perisuomalaiseen tapaan jääkiekkofaneja, ja toisaalta tämä varsin tuore AR-teknologia (Augmented Reality) kiinnosti jokaista tiimiläistä. Innostajana toimi myös yhteisöllisyys, jota sovelluksella olisi mahdollista vahvistaa.

– ICT Showroom on opiskelijoille aivan omanlaisensa mahdollisuus sekä kehittää itseään että myös mahdollisesti työllistyä, miettii Kentala innostuneena.

Opiskelijoiden projektinomistajana on Jussi Marin Uplause Oy:stä. Hänen mukaansa kehitettävä sovellus on uusi tapa hyödyntää peliteknologiaa täysin erilaisessa kontekstissa. Sovelluksen avulla luodaan uudenlainen kokemus ja lisäarvo pelistä katsojalle ja mahdolliselle sponsorille.
 
TERVETULOA ICT SHOWROOM 2016–TAPAHTUMAAN
tutustumaan Raise the Cup -sovellukseen sekä muihin tuoteideoihin
torstaina 10.3.2016 klo 10 - 14 Turun ammattikorkeakouluun
ICT-talo, Joukahaisenkatu 3, Turku

The Interactive Crowd Participation Teamin lisäksi kisaan on ilmoittautunut lähes 50 opiskelija-kilpailijoiden ryhmää, joilla kaikilla on esitteillä uusia ideoita.

– Ideoita esitellään yleisölle avoimessa tilaisuudessa ja voittajan valitsee alueen yritysedustajista muodostettu arvovaltainen jury, kertoo koulutus- ja tutkimuspäällikkö Janne Roslöf Turun AMK:sta.

Tilaisuus on samalla osa Turku ICT Week -teemaviikkoa, jota koordinoi Turku Science Park.
 

Turku on paras opiskelukaupunki. Turun ammattikorkeakoulu on 10 000 osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia. #ExcellenceInAction