Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.3.2016

Taideakatemian opiskelijat mukana historiallisessa oopperatoteutuksessa

Turun filharmoninen orkesteri ja Turun musiikkijuhlasäätiö juhlistavat Suomi 100-juhlavuotta tuottamalla maailman kantaesityksen Karl Müller-Berghausin Kalevala-aiheisesta oopperasta ”Die Kalewainen in Pochjola”. 127 vuotta kateissa olleen oopperan visuaalinen ilme toteutetaan yhdessä Turun AMK:n Taideakatemian media-alan opiskelijoiden kanssa.

Teksti: Joni Vainio

- Olemme aikaisemmin tehneet yhteistyötä Taideakatemian kanssa, mutta pienempien tuotantojen osalta. Tämä Die Kalewainen in Pochjola -oopperaesitys on suurin yhteistyöproduktiomme tähän mennessä, kertoo Turun filharmonisen orkesterin intendentti Emilie Gardberg.

 - Turun Filharmoninen orkesteri on ollut innovatiivinen jo pitkään ja sillä on ollut monenlaisia mielenkiintoisia kokeiluja, kuten viime keväinen Seitsemän kukkulaa -musiikkiteos. Taideakatemian media-alan opettajat kiinnostuivat kokeiluista ja ehdottivat yhteistyötä orkesterin kanssa Suomi 100 vuotta -teemaa hyödyntäen, Turun AMK:n media-alan koulutusalavastaava Johanna Vaaherkumpu lisää.

 Oopperaa esitetään yhteensä kuudesti ja lisäksi siitä tuotetaan korkeatasoinen, monikameratekniikalla tehty streaming-tallenne, jota voidaan katsoa netin välityksellä Suomessa ja muualla maailmassa. Teokselle on avattu kotisivu, jonne luodaan oma monimediamaailmansa.

 - Opiskelijat pääsevät tekemään todella suurta produktiota, jossa media-alan osaamista tullaan hyödyntämään eri alojen osalta, kuten elokuvaa, animaatiota ja viestintää. Osa tullaan tekemään yhdessä muiden tuotantoammattilaisten kanssa, mutta opiskelijat pääsevät läheltä näkemään ja osallistumaan toteutukseen, Gardberg sanoo.

 - Hyödynnämme teemaa eri opintojaksoilla. Opiskelijat muun muassa tekevät tästä projekteja ja opinnäytetöitä, päivitämme nettisivua, kirjoitamme,  teemme audiota ja liikkuvaa kuvaa ja yhdistämme näitä kaikkia. Tavoitteena on kokeilla, kehittää ja tehdä: mitä uutta syntyy multimodaalisuudesta, kun taide, journalismi, markkinointiviestintä laitetaan yhteen, Vaaherkumpu pohtii.

Müller-Berghaus toimi vuosina 1888–1895 Turun Soitannollisen Seuran kapellimestarina. Hän sävelsi Kalevala-oopperan vuosina 1890-91. Teoksesta on soitettu Turussa joulukuussa 1890 vain toinen näytös, mutta kokonaisena sitä ei ole tiettävästi koskaan esitetty. Odotukset ovat syystäkin korkealla.

 - Huikeat odotukset, koska mitään näin isoa ei ole koskaan täällä tehty. On mahtavaa, että lähes 130 vuotta kadoksissa ollut teos saa kantaesityksensä juuri Turussa, jossa teos sävellettiin. Opiskelijoille tämä on varmasti sellainen kokemus ja elämys, jonka he muistavat vielä pitkään, Gardberg sanoo.