Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.6.2016
Turvapaikanhakijat Jihad Mohammed, Ali Al Ameedee ja Hameed Al-Khelefawi sekä valmentavassa koulutuksessa opettajana toimiva Tiina Hirard

Turvapaikanhakijoiden TET-viikko

Terveys- ja hyvinvointi -tulosalueella on kevään 2016 aikana toteutettu ammattikorkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille. Opiskelijoiden yhteisenä tavoitteena on opiskelu korkeakoulussa, ja koulutukseen onkin sisältynyt mm. opiskelu- ja työelämätaitojen kehittämiseen tähtääviä opintoja.

Teksti: Anni Aavik ja Tiina Hirard

Kehittääkseen projektinhallintataitojaan valmentavan koulutuksen ryhmä suunnitteli ja toteutti opettajiensa johdolla ja yhteistyössä SPR Varsinais-Suomen piirin Turvapaikanhakijoiden osaamisen tunnistaminen ja työelämään tutustuminen -hankkeen kanssa TET-jakson kolmelle korkeasti koulutetulle irakilaiselle turvapaikanhakijalle.

Tietoa jaettiin anatomian ja fysiologian opiskelussa

TET-jakson aikana (9.-13.5.2016) turvapaikanhakijoilla oli mahdollisuus tutustua suomalaiseen työ- ja opiskelukulttuuriin niin opiskelijan kuin opettajankin näkökulmasta. He osallistuivat yhteisiin opiskelutapahtumiin valmentavan koulutuksen opiskelijoiden kanssa ja pääsivät jakamaan omaa asiantuntijuuttaan myös opettamalla.

Erityisesti lääkärin tutkinnon suorittaneiden ja lääkärin ammatissa toimineiden kahden turvapaikanhakijan osaaminen tuki erinomaisesti anatomian ja fysiologian opiskelua valmentavan koulutuksen ryhmässä. TET-jakson osallistujat pääsivät heille järjestetyllä terveysteknologia-retkellään tutustumaan myös Salon kampukseen sekä simulaatio-opetukseen. He opettivat myös suomenkielisen sairaanhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijoita.

Opiskelun ja opettamisen lisäksi viikon ohjelmaan sisältyi esimerkiksi Urareitti-hankkeen ja Innopeda Excellence Centerin tapaaminen. Yhden turvapaikanhakijan kohdalle osui konferenssivierailu ja puheenvuoro Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivillä.

Suomen kielen opiskelu on tärkeää

Viikon aikana käytiin antoisia keskusteluja muun muassa maahanmuuttajien sosiaalisesta osallisuudesta ja hyvinvoinnista Suomessa. Ryhmässä jaettiin avoimesti henkilökohtaisiakin kokemuksia. TET-jakso tarjosikin oivan mahdollisuuden sosiaalisen verkoston laajentamiseen ja sosiaalisen osallisuuden aidompaan ymmärtämiseen niin turvapaikanhakijoille kuin valmentavan koulutuksen opiskelijoille ja opettajillekin.

Yhteisissä keskusteluissa korostui erityisesti suomen kielen oppiminen. Joidenkin kohdalla viikko sytytti uudenlaisen kipinän suomen kielen opiskeluun. Kaikki osapuolet pitivät kokemusta hyödyllisenä ja positiivisena, ja turvapaikanhakijat toivotettiin tervetulleiksi opettamaan toistekin.

TET-viikko oli siis vasta alkua, jonka jälkeen ollaan varmasti yhteydessä jatkossakin!