Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.3.2017

Myyntitaitoja testataan myyntikilpailussa

Turun AMK:n ja Haaga-Helia AMK:n yhdessä järjestämä korkeakouluopiskelijoiden B2B myyntikilpailu järjestetään Turussa 27.4. järjestyksessään nyt jo 8:tta kertaa. Simuloituihin ostaja-myyjä -roolitilanteisiin perustuva kilpailu pyrkii nostamaan myyntityön arvostusta sekä kehittämään myyntiosaamista.

Teksti ja kuva: Martti Komulainen

Best Seller -myyntikilpailu korkeakouluopiskelijoille alkaa vakiinnuttaa asemansa myyntiosaamisen vuotuisena testi- ja kilpailutapahtumana, jolla pyritään myös laajemmin nostamaan esiin myyntiosaamisen merkitystä. 

Todentuntuista myyntiharjoittelua, jossa yritykset ostajina ja tuomareina

Myyntikilpailussa kilpaileva opiskelija kohtaa yrityksen ostajan 20 minuutin roolitilanteessa, jossa arvioidaan mm. hyvän vuorovaikutussuhteen luomista, asiakkaan kuuntelua ja asiakkaan tarpeita vastaavan ratkaisun esittämistä. Kilpailutilanteessa jäljitellään todellista asiakaskohtaamista. Myyntikilpailu edustaa innovatiivista oppimismenetelmää, innovaatiopedagogiikkaa, joka on valittu yhdeksi Turun ammattikorkeakoulun painopistealueeksi. 

Yhteistyöyrityksillä on suuri rooli kilpailun toteutuksessa. Yritysten edustajat toimivat myyntikilpailun ostajien ja tuomareiden rooleissa. Tämän lisäksi kilpailussa myytävä ratkaisu tulee yrityskumppanilta.  Tänä vuonna myydään Canonin Easy -ratkaisua.  
 
Myyntikilpailussa on Canonin lisäksi mukana seuraavat yritykset: Teknologiateollisuus ry, Telia, Mandatum Life, IF, Lumon Suomi, LähiTapiola, OP, LassilaTikanoja, Precedo, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset (MMA), Projecta, Lindström sekä Vainu.

Kilpailu laajenee valtakunnalliseksi

Pääasiallisesti myyntiä opiskelevien lisäksi joukossa on myös insinöörejä, joille myynti-  ja palveluosaaminen ovat myös tärkeitä, ajatellen teknologiavaltaista vientiteollisuuttamme. Insinöörien myyntiosaamiseen on panostettu etenkin Turun ammattikorkeakoulussa. Tämän vuoden Turun 10-henkisestä joukkueesta puolet on tradenomi- ja puolet insinööriopiskelijoita.

– Alkujaan Turun ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulujen järjestämä myyntikilpailu on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi, linjaa Katri Salonen, Best Seller -kilpailun tämän vuoden kilpailujohtaja Turun AMK:sta.
    
Hyvällä tiellä kohti valtakunnallista kilpailua ollaankin, sillä tänä vuonna kilpailuun osallistuu Turun AMK:n ja Haaga-Helian lisäksi opiskelijoita Tampereen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluista. Lisäksi Kaakkois-Suomen ja Laurea ammattikorkeakoulut ovat tarkkailijoina tavoitteena osallistua jatkossa.

Kilpailun voittaja jatkaa European Sales -kilpailuun Edinburghissa touko-kesäkuun vaihteessa.