Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 31.8.2017

Tätä on tulevaisuuden oppiminen – Turun AMK:n ensimmäiset Online-tutkinnot

Moni meistä maksaa edelleen laskunsa verkkopankissa, siis sanatasolla. Voisimme kuitenkin kutsua verkkopankkia ihan vain pankiksi. Samaa tulee ajatelleeksi termin verkko-opiskelu kohdalla. Ehkä jo lähitulevaisuudessa yhdyssana puolittuu ja puhumme ihan vain opiskelusta.

Teksti: Aino Alastalo
Kuvat: Antti Ala-Könni

Ajan murroksesta kertoi Turun AMK:ssa järjestetty Online-tutkintojen kick-off-tilaisuus, jossa juhlittiin kolmen uuden koulutuksen alkua. Turun AMK:ssa voi nyt opiskella kokonaan verkossa sosionomiksi tai tradenomiksi International Business- ja mediatuotanto-koulutuksissa. Historiallista hetkeä skoolattiin Lemminkäisenkadun kampuksen aulassa opiskelijoiden, opettajien ja koulutuspäälliköiden kesken.

IB Online-tutkinnon kehittäjä, Turun AMK:n verkkotutkintoja koordinoiva lehtori Marjo Joshi toivotti kaikki tervetulleiksi ja pyysi osallistujia pitämään peukkuja tekniikan suhteen; rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila otti aulaan videoyhteyden uudesta verkko-opetusluokasta.

Rehtori Taatila kuvasi puheessaan ajankäytön ja jokapäiväisten tapojen muutosta. Ihmiset ovat arjessaan yhä enemmän online kuin offline. Koulutuksen pitää olla siellä, missä ihmiset ovat.

– Opiskelusta tulee enenevissä määrin ”just in time” -prosessi, totesi Taatila.

Sanat aika ja paikka toistuivat myös opiskelijoiden kommenteissa. Online-opintopolun valintaan vaikuttaa eniten se, että opiskeluajankohdan ja -paikan voi valita itse. Yksi opiskelija käytti esimerkkinä Game of Thrones -sarjan maanantaista päätösjaksoa.

– Kuvittele, jos sinun pitäisi järjestää elämäsi sen mukaan, että näet jakson vain tiettynä maanantaina kello 21. Seuraavan mahdollisuuden saat vasta kuukauden päästä.

100 % verkkotutkinnoille on kysyntää

Koulutus- ja tutkimuspäälliköt Jaana Kallio-Gerlander (liiketalous), Meeri Rusi (sosiaaliala), Arja Tulonen (media-ala) ja Minna Scheinin (koulutuksen kehittämisen yksikkö) halusivat viestittää opiskelijoille positiivisen, rohkean asenteen ja kokeilukulttuurin merkitystä.

Jaana Kallio-Gerlander korosti yhdessä tekemistä ja opiskelijoiden ja opettajien välistä kommunikaatiota.

– En oikeastaan edes haluaisi käyttää sanaa palaute, kertoi Kallio-Gerlander. Online-opinnoissa opiskelijat ja opettajat keskustelevat opetussisällöistä reaaliaikaisesti eri alustoilla.
– Emme järjestä mitään erillistä palautepäivää, vaan pyrimme sen sijaan jatkuvaan vuorovaikutukseen. Uusi koulutus luodaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Etenkin sosiaalialan verkkokoulutus herättää kysymyksiä. Voiko verkossa todella opiskella kaikkia sosiaalialalla tarvittavia taitoja? Koulutus- ja tutkimuspäällikkö Meeri Rusi kertoi uuden koulutusmallin vastaavan työelämän tarpeisiin.

– Sote-uudistus tuo mukanaan valtavia muutoksia. Alalla tullaan tarvitsemaan palveluohjausosaamista. Puhutaan palveluviidakosta, jonka purkamisessa korostuvat yhteensovittamistaidot ja teknologiaosaaminen. Sosiaalialalla tarvittaviin vuorovaikutustaitoihin online-opiskelijat perehtyvät harjoittelupaikoissaan.

Online-koulutuksella vastataan alan yritysten ja työelämän tarpeisiin, vastaa koulutus- ja tutkimuspäällikkö Arja Tulonen kysyttäessä miksi juuri media-alalla aloitettiin uusi koulutusmuoto.
– Lisäksi meillä on ihan valtavan innostuneita opettajia, jotka ovat valmiita toteuttamaan ja kokeilemaan uutta.

Motivoituneita ja osaavia opettajia kiittelevät kaikki koulutus- ja tutkimuspäälliköt.

– Olen ihan valtavan ylpeä meidän opettajista, summaa Minna Scheinin. Kiitettävien listaan kuuluvat lisäksi IB Online -koulutuksen opiskelija-assistentti Georgina Szep ja Turun AMK:n mediatuottaja Antti Ala-Könni.

Online-tutkinnoista saa lisätietoa:
International Business, Online -koulutus: Marjo Joshi
Sosionomi, Online -koulutus: Juha Knuuttila ja Sirppa Kinos
Tradenomi (AMK), mediatuotanto, Online-koulutus: Milla Järvipetäjä