Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.10.2017

Valoisia tulevaisuudennäkymiä aurinkoenergialle

Pilvisenä maanantaina joukko aurinkoenergian asiantuntijoita ja asiasta kiinnostuneita kokoontui Turun ammattikorkeakoulun SeBnet-hankkeen Smarter Energy-iltapäiväseminaariin auditorio Lemminkäisessä.

Seminaari toimi kick-off tapahtumana SeBNet – Smart Electric Bus Network Integration-hankkeelle. heinäkuun 2017 alussa käynnistyneessä hankkeessa etsitään toimivia ratkaisuja kaupungin joukkoliikenteen laajemmalle sähköistämiselle. Hanke saa rahoituksensa pääosin Euroopan unionin aluekehitysrahastolta. Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa hankkeessa on partnereina mukana Turku Energia sähköverkot, Turun kaupunki ja energia- ja tehoelektroniikka-alan yrityksiä.

Tapahtuman avannut projektipäällikkö Samuli Ranta kertasi sähköisen joukkoliikenteen etuja ja kehityshaasteita. Vähähiilisempänä, energiatehokkaampana ja vähämeluisempana vaihtoehtona polttomoottorivetoiselle joukkoliikenteelle sähköinen joukkoliikenne tulee melkoiselle varmuudella menestymään tulevaisuudessa. Sen elinkaarikustannukset ovat perinteistä liikennettä matalammat. Hankintakustannukset ovat korkeammat, mutta teknologia kehittyy koko ajan.

SeBNet-hankkeen tutkimuskohteena ovat laajamittaisemman, sähköisen liikenteen haasteet sähköverkolle. Tällä hetkellä Turussa liikennöidään yhtä bussilinjaa sähköisesti kokeiluna. Entä jos suurin osa linjoista olisi sähkökäyttöisiä? Miten selvittäisiin kuormituspiikeistä? Miten hyödyntää ja varastoida aurinkoenergiaa sähköisen liikenteen energialähteenä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla? Hankkeessa yhdistetään simulaatioin tehtävää tutkimusta laboratoriossa tehtävään scaled down testiympäristöön.

Turun ammattikorkeakoulu ja yhdysvaltalainen, monialainen tutkimuslaitos Sandia National Laboratories testaavat yhdessä kaksisuuntaisten aurinkopaneelien energiantuotannolle tuomia etuja. Sandian edustaja Joshua Stein kävi omassa esityksessään läpi testaustuloksia Turusta ja useista Sandian testikohteista eri puolilla Yhdysvaltoja.

Iltapäivän kolmas puhuja, Turun ammattikorkeakoulun Dominique Roggo puolestaan kertoi sähkönsiirron ja -varastoinnin kehitysnäkymistä sekä DC microgridistä yhtenä mahdollisena ratkaisuna joukkoliikenteen laajamittaisemman sähköistämisen esteiden poistamiseen.

SeBNet-hanke jatkuu vuoden 2019 loppuun saakka.