Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.11.2017

Pianotaiteilija Erik T. Tawaststjernan mestarikurssi oli menestys

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian professori, pianotaiteilija Erik T. Tawaststjerna piti Taideakatemialaisille mestarikurssin 31.10. Lisäksi hän konsertoi Turun AMK:n järjestämässä konsertissa Sigyn-salissa 30.10.

Teksti: Jutta Halminen

Professori Tawaststjerna opetti mestarikurssilla Taideakatemian musiikkilinjan nuoria pianisteja Sigyn-salissa. Mukana kurssilla olivat muun muassa Reetta Järä, Elias Mursula ja Elias Miettinen.

- Olemme olleet mestarikursseilla aiemminkin, mutta tämä oli todella inspiroiva ja tehokas, Järä sanoo.

Nuoret saivat kurssilla ajatuksen siemeniä pianon soittamiseen tulevaisuudessa. Heidän mielestään pianon soittamisessa hienointa on se, että sillä voi soittaa kokonaisen kappaleen, ilman muuta säestystä. He saivat myös vaikutteita Tawaststjernan maanantaisesta konsertista.

- Vaikuttavinta oli kokonaisuus ja se, miten näinkin massiivinen konsertti on Tawaststjernalle kuin tavallinen päivä, Miettinen jatkaa viitaten edellispäivän konserttiin.

Kolmikolla oli lämpimät odotukset kurssista, Tawaststjerna osasi heidän mukaansa puuttua oikeisiin asioihin.

- Hän keskittyi soittamiimme kappaleisiin perusteknisten asioiden sijaan. Soitto parani kaikilla, kaikki saivat opetuksesta jotain irti, Miettinen sanoo.

Erik T. Tawaststjerna tuntee Turun kulttuuriperinteet ja pitää niitä hienoina.

- Turussa ymmärretään kulttuuria ja tehdään laadukasta työtä sen eteen. Mestarikurssin oppilaat tekivät korkeatasoisesti vaativia töitä. Heillä on perusasiat hallussa, joten niihin ei tarvinnut puuttua opetuksessa, Tawaststjerna sanoo.

Balladit tarinan kertojina konsertissa

Tawaststjerna pitää mestarikursseja Turussa noin kolmen vuoden välein. Maanantaista konserttiaan hän oli suunnittelut pitkään.

- Ajatus juuri tästä konsertista syntyi vähitellen. Olin jo pitkään suunnitellut Chopinin neljän balladin esittämistä konsertissa, mutta niiden liittäminen toisiinsa neliosaiseksi ”sarjaksi” tai peräti ”sonaatiksi” ei tuntunut oikealta. Chopin on tuskin tarkoittanut, että balladit esitettäisiin yhtäjaksoisesti peräkkäin, sillä jokainen niistä on itsenäinen mestariteos, Tawaststjerna kommentoi konserttia.

Hän alkoi miettiä ohjelmaa, jossa balladien väliin sijoittuisi meidän aikamme balladeja tai muita tarinaa kertovia teoksia.

- Päätin, että uusien teosten ei tarvitsisi välttämättä olla balladi-nimisiä, kunhan ne jollain tavoin jatkaisivat tarinan kertomisen perinnettä, hän sanoo.