Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.11.2017

Brasiliassa käyttöön Turun AMK:n opetusmenetelmät

Turun AMK:n innovaatiovalmiuksia korostavat oppimiskäsitykset ja -menetelmät kiinnostavat maailmalla. Brasiliassa Caxias do Sulin yliopisto on ottanut käyttöön Turun AMK:ssa kehitetyn innovaatiopedagogiikan, jota se edelleen levittää Turun AMK:n lisenssillä Etelä-Brasiliassa kolmen osavaltion alueella.

Turun AMK:ssa kehitetty käytännönläheinen ja innovaatiovalmiuksia lisäävä oppimisote herättää Suomen rajojen ulkopuolellakin laajaa kiinnostusta. Brasiliassa Caxias do Sulin kaupungissa UCS-yliopistossa on päästy koulutusviennissä jo niin pitkälle että Turun AMK:n kouluttamat opettajat siirtävät edelleen saamaansa oppia Turun AMK:n lisensoimana koulutuksena. Asiaa koskeva sopimus solmittiin tänä syksynä.

Brasilian Caxias do Sulin yliopistossa innovaatiopedagogiikkaa on sovellettu mm. yrittäjyysopinnoissa ja muotoilun koulutuksessa. Innovaatiovalmiuksia on myös arvioitu ja todettu uuden lähestymistavan tuovan parempaa osaamista.

Brasilia, Indonesia, Singapore: suomalaiselle koulutusosaamiselle on kysyntää

Brasilian lisäksi innovaatiopedagogiikka on herättänyt kiinnostusta mm. Indonesiassa, Puolassa, Armeniassa, Georgiassa, Kazakstanissa, Valko-Venäjällä ja Singaporessa, joiden korkeakoulujen opettajia on koulutettu käyttämään opetuksessaan monialaisuutta, viestintätaitoja ja käytännönläheisyyttä korostavaa innovaatiopedagogiikkaa.

Merkittävä tunnustus tuli hiljattain EU:n suunnasta. Turun AMK:n innovaatiopedagogiikka on mainittu EU:n korkeakoulutusta linjaavassa "A renewed EU agenda for higher education" -työdokumentissa lupaavana esimerkkinä innovaatiovalmiuksien lisäämiseen tähtäävästä oppimismenetelmästä.

Parempia innovointivalmiuksia

Innovaatiopedagogiikka on Turun AMK:n oppimisen toiminta- ja ajattelutapa. Se korostaa oppimista yhdessä, monimuotoisesti, monialaisesti, ongelma- ja työelämälähtöisesti yhdistäen opiskelua, tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä työelämää. Se tarjoaa keinoja kehittää työelämä- ja innovaatiovalmiuksia.

Innovaatiopedagogiikka on läpileikkaava toimintatapa toteuttaa opetusta Turun AMK:ssa. Sitä sovelletaan eri tavoin. Esimerkiksi BisnesAkatemiassa opitaan yritystoimeksiantojen kautta niin että opettajat toimivat valmentajan roolissa, mutta toimeksiannot etenevät opiskelijavetoisesti.

Projektipaja-menetelmä korostaa monialaisuutta. Siinä aloittavat opiskelijat ohjataan monialaisiin ryhmiin, jotka suunnittelevat ja toteuttavat toimeksiannon eri alojen opiskelijoiden kanssa yhteistyössä, vanhempien opiskelijoiden toimiessa ohjaajina. Myös erilaiset lyhytkestoisemmat innovaatioleirit ovat tapoja toteuttaa innovaatiopedagogiikkaa toimeksiantojen kautta ja tarjoten yrityksille myös uusia ideoita toimintansa kehittämiseen.

Turun AMK tarjoaa Innopeda-tuotemerkin alla innovaatiopedagogiikan ohjausta, konsultointia ja toimintamalleja sekä oppilaitoksille että yrityksille.