Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.3.2018

Lean Game -pelillä toteutetaan Lean-ajattelua

Turun AMK:sta valmistunut Jasperiina Mattsson teki opinnäytetyön Lean Game -oppimispelin käytöstä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Nyt hänen artikkelinsa aiheesta on hyväksytty 9th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics -konferenssiin, joka pidetään 21.−25.7.2018 Orlandossa, Floridassa.

9th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE) -konferenssissa esitettävän artikkelin Jasperiina Mattsonin kirjoittajaa yhdessä Raija Nurmisen ja Tero Reunasen kanssa. Aiheena ovat digitaaliset oppimismenetelmät yleensä, niiden kasvava käyttö terveydenhuollon asiantuntijoiden koulutuksessa sekä Lean Game -oppimispelin pilotoinnin tulokset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä (VSSHP).

− Artikkelin hyväksymispäätös tehtiin tiivistelmän perusteella, joten varsinaisen artikkelin kirjoitustyö on parhaimmillaan työn alla, Mattson naurahtaa.

Digitaalisten pelien käyttö kasvaa

Mattsson toteaa, että tietoisuus digitaalisten pelien käyttömahdollisuuksista opetuksessa on viime vuosina kasvanut, samoin niiden käyttö.

− Pelien myönteisistä vaikutuksista löytyy runsaasti tutkimusnäyttöä. Ne lisäävät ongelmanratkaisukykyä, motivoivat käyttäjäänsä ja tarjoavat tietoa opiskeltavasta asiasta. Myös työelämää varten suunnitellut oppimispelit ovat vahvassa nousussa ja maailmalla jo melkoista bisnestä, Mattsson huomauttaa.

Terveydenhuollon henkilöstön koulutuskäyttöön suunnitelluista peleistä on sekä maailmalla että Suomessa myönteistä tutkimusnäyttöä, vaikkakin osassa kirjallisuuskatsauksista näyttö vaikutuksista potilaan hoitotuloksiin jää vaillinaiseksi.

Lean Game on Turun AMK:n Liiketoimintaosaamisen ja prosessien johtamisen tutkimusryhmän jäsenten ja ryhmässä toimineiden opiskelijoiden, terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoiden sekä Satakunnan Sairaanhoitopiirin, Vaasan sairaanhoitopiirin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin työntekijöiden kanssa yhdessä suunnittelema digitaalinen oppimispeli. Sen toteutti Turku Game Lab.

−Lean Game on oppimispeli Lean-ajattelun toteutukseen sairaalaympäristössä. Pelin tavoitteena on rohkaista henkilöstöä näkemään päivittäisen työn ja työympäristön uudessa valossa, Mattsson kuvaa.

− Pelin pilotointi suoritettiin keväällä 2017 VSSHP:n ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen henkilöstölle (EPLL) sekä Tyks-SAPA Kuvantamisen, Salon yksikön henkilöstölle, hän jatkaa.

Lean-ajattelu ja digitaaliset oppimispelit kohtaavat

Pilotoinnin tarkoituksena oli:

  1. kerätä vastaajilta ajatuksia oppimispelin jatkokehittämiseen
  2. tutkia, miten digitaalinen oppimispeli koetaan koulutusmetodina ja
  3. tutkia, kokivatko vastaajat tietonsa Lean-ajattelusta lisääntyneen.

Pilotoinnin tulokset olivat myönteiset. Kehittämisideoita saatiin sekä peluuttamisesta että pelin sisällöstä. Peli koettiin pääasiassa myönteisenä ja suurin osa vastaajista koki tietonsa Lean-ajattelusta lisääntyneen

− Lean Game on VSSHP:n sitovissa strategisissa suunnitelmissa osana Lean-osaamisen hallintaa, Mattsson iloitsee lopputuloksesta.

Mattsson toteaa, että YAMK-opiskelijalle kehittämisprojekti antoi ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua sairaanhoitopiirin Lean-osaamisen hallinnan toteuttamiseen ja tarkasteluun. Lisäksi se tarjosi tilaisuuden verkostoitumiseen eri toimijoiden välillä.

− Ajatus artikkelista sai alkunsa projektin ohjausryhmän kokouksessa, Tero Reunasen ehdotuksesta. Ohjausryhmässä mukana olivat myös Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirin edustajat sekä Satakunnan sairaanhoitopiirissä peliä pilotoiva YAMK-opiskelija.

Aiheena Lean Game sitoi yhteen kaksi varsin ajankohtaista asiaa: Lean-ajattelun sekä digitaaliset oppimispelit.

Jasperiina Mattsson valmistui vuonna 2001 bioanalyytikoksi ja vuonna 2017 hän suoritti bioanalyytikko (YAMK) -tutkinnon. Hän työskentelee yksityisellä palveluntarjoajalla. Työtehtäviin kuuluvat erilaiset kemian, hematologian ja mikrobiologian analyysit sekä näytteenotto ja muu asiakaspalvelu.

Raija Nurminen, sh, TtT, toimii Turun AMK:ssa terveysalan ylemmissä koulutuksissa yliopettajana.

Tero Reunanen, DI, on Turun AMK:ssa tuotantotalouden koulutus- ja tutkimusvastaava, Liiketoimintaosaaminen ja prosessien johtaminen -tutkimusryhmän vastaava.