Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 9.4.2019

Turussa kilpaillaan parhaan myyjän tittelistä – opiskelijoiden valtakunnallinen kilpailu huipentuu Turun-finaaliin

Ammattikorkeakoulujen opiskelijat eri puolilta Suomea kilpailevat myyntitaidoistaan jo kymmenettä kertaa. Valtakunnallinen kilpailu huipentuu Turussa 11. huhtikuuta käytävään finaaliin, jossa opiskelijoiden tehtävä on myydä digitaalisen markkinoinnin palvelu kuvitteellisen yrityksen ostajalle.

Best Seller Competition on valtakunnallinen ammattikorkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jossa opiskelijat pääsevät näyttämään b-to-b-myyntiosaamistaan tositilanteessa. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu 24 opiskelijaa viidestä koulusta: Turun ammattikorkeakoulun lisäksi opiskelijoita on mukana Helsingin Haaga-Heliasta, Tampereen ammattikorkeakoulusta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut ovat kevään aikana järjestäneet sisäiset karsinnat ja valinneet Turussa pidettävään finaaliin oman oppilaitoksensa parhaat. Turun ammattikorkeakoulusta finaaliin osallistuvat Jenni Jokinen, Neea Kärkkäinen, Elisa Luoma, Atte Mäntylä, Antti-Pekka Raasu, Tatu Virtanen ja Omar Youssef.

Antti-Pekka Raasu kertoo osallistuvansa kilpailuun haastaakseen ja kehittääkseen itseään.
- Myyntitaitoja tarvitaan nykypäivänä lähes jokaisessa työpaikassa. On mahtavaa päästä haastamaan itseäni kilpailun kautta ja samalla verkostoitua alan nykyisten sekä tulevien ammattilaisten kanssa.

Ostajan profiili tietoon vasta tuntia ennen suoritusta

Kilpailijat ovat etukäteen tutustuneet myytävään tuotteeseen, kilpailun pääyhteistyökumppani Fonectan yhteystietopalvelu Kontaktiin, ja saaneet tietää yrityksen, jonka edustajalle he myyvät tuotteen. Varsinaisessa myyntitilanteessa kilpailijoilla on kaksikymmentä minuuttia aikaa vakuuttaa ostaja. Parhaimmat etenevät finaaliin, jossa kilpailijat ovat uuden haasteen edessä: finalistit saavat tietää ostajan profiilin vasta tuntia ennen suoritusta.

- Myyntityö on asiantuntijatyötä, jossa asiakkaan pitää aina olla keskiössä: ammattitaitoinen myyjä osaa etsiä jokaiselle asiakkaalle parhaimman ratkaisun ja auttaa asiakasta konkreettisesti. Meille Fonectalla myyntiosaamisen edistäminen on sydämenasia. Olimme viime vuonnakin kilpailussa mukana ja vaikutuimme opiskelijoiden tasosta. Finaalitilanne on jännittävyydessään varsinainen leijonan luola, kertoo Fonectan myyntijohtaja Viktor Söderlund, joka toimii yhtenä kilpailun tuomareista. 

Kilpailu on tärkeä kohtaamispaikka sekä opiskelijoille että yrityksille. Opiskelijat saavat kosketusta yrityselämään ja tapaavat alan ammattilaisia, samalla hioen b-to-b-myyntitaitojaan. Yritykset pääsevät tapaamaan tulevaisuuden tekijöitä ja rekrytoimaan uusia osaajia.

Kilpailun tuomaristo koostuu mukana olevien korkeakoulujen edustajista sekä yrityskumppaneista. Fonectan lisäksi tänä vuonna mukana ovat Canon, Elisa, Accountor, If, Academic Work, OP Turun Seutu, Precedo Consulting, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset sekä Mercuri International.