Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.9.2019

Itämeren alueen itä-länsisuuntaista rahti- ja matkustajaliikennettä kehitetään laajassa kansainvälisessä hankkeessa

Turun AMK koordinoi laajaa kansainvälistä hanketta, joka tähtää itä-länsisuuntaisen rahti- ja matkustajaliikenteen sujuvuutta hidastavien tekijöiden tunnistamiseen ja pienentämiseen.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on luoda julkisen sektorin ja elinkeinoelämän yhteistyöllä uusia mahdollisuuksia kasvua ja kehitystä tukeville uusille palveluille ja liiketoiminnalle. Erityistä huomiota kiinnitetään rahti- ja jakeluterminaalien toiminnan sujuvoittamiseen ja eri liikennemuotojen toiminnan nykyistä parempaan yhteensovittamiseen. 

Kohteena kolme kehitys- ja liikennnekäytävää

Hanke kohdistuu kolmeen itä-länsisuuntaiseen kehitys- ja liikennekäytävään: 

  •  Oslo-Örebro-Tukholma-Turku-Helsinki-Venäjän raja 
  •  Örebro-Tukholma-Tallinna – Venäjän raja ja 
  •  Örebro-Tukholma-Riika/Ventspils - Venäjän raja.

Itä-länsisuuntaiset kuljetus- ja liikenneyhteydet ovat Itämeren alueella huomattavasti huonommin kehittyneitä kuin pohjois – ja eteläsuuntaiset yhteydet. 

Venäjälle suuntautuva kauppa ja matkustajaliikenne tulee tulevaisuudessa lisääntymään  huomattavasti nykyisistä poliittisista ongelmista huolimatta. Mainitut liikenne- ja kasvukäytävät ovat paljon muutakin kuin merkittäviä logistisia reittejä. 

Tavoitteena on joustava ja kestävä tavaroiden, ihmisten, tiedon ja muiden resurssien liikkuvuus

Liikennekäytävät muodostavat yhdessä pohjoisen ja keskisen  Itämeren alueen merkittävän väestön,  elinkeinoelämän, työvoiman,  koulutuksen ja tutkimuksen keskittymän.  

Mainittujen kasvukäytävien potentiaali pohjautuu liikennesektorin toiminnan tuottavuuden parantamiseen:  

  • Nykyisten väyläkapasiteettien tehokas hyödyntäminen 
  • Rajat ylittävä yhteentoimivuus 
  • Sujuvampi, turvallisempi ja vähäpäästöisempi liikenne 
  • Paremmat palvelut liikkujille ja kuljetuksille 
  • Reaaliaikainen tilannetieto kaikissa kulkumuodoissa 
  • Reaaliaikainen liikkumisen ohjaus ja kuljetusseuranta 
  • Kaupalliset palvelut aika- ja paikkaperusteisesti tarjottuina 
  • Tyytyväiset liikkujat ja kuljetusoperaattorit
  • Alan ja alueen yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia 
  • Älykkään ja kestävän liikenteen paikalliset toteutukset 
  • Globaaleille, valtaville ”älyekomarkkinoille” pääsy helpommaksi 
  • Mahdollisuuksia paikallisille yritykselle miljoonien liikkujien myötä

Hankkeen ratkaistavat ongelmat liittyvät esimerkiksi mainittujen kasvukäytävien eri liikennemuotojen yhdistämiseen, laivarahtiliikenteen kehittämiseen, terminaali- ja kuljetustoimintojen kehittämiseen sekä raja- ja hallintobyrokratiaan. 

Pietarin talousalueelle johtavat liikenne- ja kehityskäytävät ovat Euroopan sisämarkkinoiden kasvukäytäviä, joiden sisällä tai liepeillä  asukkaiden lukumäärä voi laskentatavasta riippuen olla jopa 30 miljoonaa. Kuluttajien ostovoima ja liikkuvuus  sekä rahdin määrä kasvavat voimakkaasti.

Hanketta johtaa Turun ammattikorkeakoulu ja partnereita on yhteensä kuusi. Maista ovat edustettuna kaikki Central Baltic ohjelmaan kuuluvat maat: Ruotsi, Suomi, Viro ja Latvia. Toimijoista kaksi edustaa yliopistoja ja ammattikorkeakouluja (Turun ammattikorkeakoulu ja  Åbo Akademi Suomesta), alueellisia suunnitteluorganisaatioita on mukana neljä (Region Örebro County Ruotsista, Vidzeme Planning Region ja  Riga Planning Region Latviasta sekä  Union of Harju County Municipalities Virosta) sekä  Latvian Ventspilsin sataman kehitysyhtiö (Ventspils High Technology Park Foundation).  
 

EU2.png
BalticLoop_logo.png
BalticLoop_logot.png