Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.9.2020
Teksti: Master School

Master School valmistaa johto- ja asiantuntijatehtäviin

Ylemmästä ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneista on toteutettu uraseurantakyselyt vuosina 2013 ja 2014. Tuloksiin perehtyneet Pia Ahonen ja Anne Rouhelo tarkastelivat artikkelissaan muun muassa vuonna 2014 YAMK-tutkintoon valmistuneiden työllistymistä.

Tilastokeskuksen (Vipunen.fi) tilastoista on saanut seurantatietoa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden sijoittumisesta työelämään ja pääasiallisesta toiminnasta vuosi valmistumisen jälkeen. Valtakunnallisen uraseurantakyselyn myötä tietoa löytyy nyt myös YAMK-tutkinnon suorittaneiden urasta viiden vuoden perspektiivillä.

Uraseurantakyselystä saa tietoa muun muassa sijoittumisesta työelämään, tyytyväisyydestä tutkintoon ja työuraan, yrittäjyydestä, jatkokouluttautumisesta sekä opinnoista saaduista ja työssä tarvittavista osaamisista.

Vuosina 2013–2015 valmistuneiden uraseurantakyselyt toteutetaan AMKista uralle – uraseurantatiedot käyttöön -hankkeessa. Hankkeen jälkeen valtakunnallisen uraseurantakyselyn toteutus siirtyy ammattikorkeakouluille.

Asiantuntijaosaamista tarvitaan työelämän kehittämiseen ja johtamiseen

Senior Advisor Pia Ahonen ja koulutusvastaava Anne Rouhelo kirjoittavat, että työelämässä sijoittumiseen vaikuttivat alkuvuosina alakohtaiset kelpoisuusehdot. Ne asettivat uralla etenemiselle esteitä erityisesti sosiaali- ja terveysalan julkisella sektorilla.

YAMK-koulutuksen edetessä julkisen sektorin kelpoisuusehtoihin tehtiin lain mukaisia muutoksia, jotka pääosin mahdollistivat maisteritasoisen koulutuksen urakehityksen.

− YAMK-koulutuksesta valmistuneet työskentelivät valmistumishetkellä johtotehtävissä, asiakas- tai potilastyössä, suunnittelu-, kehitys- tai hallintotehtävissä sekä opetus- tai kasvatustehtävissä. Viiden vuoden päästä valmistumisesta lisääntyivät työskentely johtotehtävissä sekä suunnittelu-, kehitys- ja hallintotehtävissä.

Uralla eteneminen ei ole pelkästään lineaarista nousua johtotehtäviin, vaan urakehitystä on myös siirtyminen horisontaalisesti tehtävistä toisiin asiantuntijatehtäviin. Tyypillisimmillään uralla eteneminen näyttää olevan etenemistä asiantuntija- ja kehittämistehtävissä tai etenemistä johtotehtäviin.

Tulos on varsin looginen YAMK-koulutuksen alkuperäisen perustamisajatuksen kanssa, jonka mukaan työelämä tarvitsee uutta asiantuntijaosaamista erityisesti työelämän kehittämiseen ja johtamiseen.

Lue lisää artikkelista:  Ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta osaamista ja uusia urapolkuja

Ylempiä AMK-tutkintoja koskevassa artikkelisarjassa aiemmin ilmestynyt: 

Ylempi AMK-tutkinto auditoinnin kohteena – Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus edistyneellä tasolla

Ylemmällä ammattikorkeakoulututkinnolla vahvaksi tutkimus-, kehitys- ja innovaatiovaikuttajaksi

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto lähes täysi-ikäinen – Pioneerit kehittämistyön jalanjäljissä