Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.10.2020

Opiskelijat rekkojen matkassa: tavaraliikenteen sujuvuutta selvitetään Itämeren alueella

Itämeren alueen itä-länsisuuntaisten liikenne- ja kehityskäytävien tavaraliikenteen sujuvuutta tutkitaan kansainvälisessä Baltic Loop-hankkeessa.

Teksti ja kuva: Martti Komulainen
Video: Milla Granlund

Vettä tiputtelee taivaalta. Turun ammatti-instituutin rekka kurvaa Salon ABC Piihovin rekkaparkkiin. Rekan matkassa on Turun AMK:n liiketoiminnan logistiikan opiskelijoita.

Sateesta ja koronasta huolimatta rekat kulkevat ja tavara liikkuu. Turun AMK:n opiskelijat tekevät selvitystä rahtiliikenteen sujuvuudesta osana laajaa kansainvälistä Baltic Loop -hanketta.

Selvityksen kohteena ovat muun muassa pohjoisen E18 liikennekäytävän liikennevirran määrä sekä satamien, levähdysalueiden ja terminaalien järjestelyt liittyen logistiikkaan, viihtyvyyteen ja turvallisuuteen. Tarkoituksena on löytää mahdolliset liikenteen sujuvuutta haittaavat tekijät. Syksyn kartoitusreissujen reitti kulkee Turun ja Naantalin satamista Helsingin kehätien kautta Vaalimaalle.

Opiskelijaryhmiä matkaa rekkojen matkassa ja tekee kyselyjä levähdyspaikoilla. Logistiikan ja kuljetusalan tuleville ammattilaisille kokemus on valaiseva. Itse havainnoimalla ja rekkojen kuljettajia jututtamalla ongelmakohdat nousevat esiin.

Opiskelijat työskentelevät ”opintopistepalkalla”: reissua tehdään osana ”Kuljetusmuodot” -kurssia. 
- Opintojakson oppimistavoitteina ja sisältöinä ovat maantie- meri- rautatie- ja lentokuljetusten toimintatavat, kuljetusvälineet ja kuljetusinfrastruktuuri, kuljetusketjut sekä terminaalit, satamat ja logistiikkakeskukset, kuvailee logistiikan lehtori Harri Heikkinen.

Yhtä ja toista on jo tässä vaiheessa tullut ilmi: autolauttojen riittämätön kapasiteetti, pitkät jonotusajat Viron ja Venäjän rajalla, riittämätön viestintä eri infrastruktuuri toimijoiden välillä. 

- Rahtiliikennettä ei huomioida riittävästi kun tehdään liikennejärjestelmäsuunnittelua.  Kehitystyö lähtee liikkeelle usein matkustajaliikenteen kehittämisestä. Lisäksi voidaan huomata, että kumipyöräliikenteen kehittäminen on jäänyt raideliikenteen kehittämisen jalkoihin, toteaa projektipäällikkö Jari Hietaranta Turun AMK:sta.

Turun AMK:n koordinoimassa Baltic Loop -hankkeessa tutkitaan Itämeren alueen itä-länsisuuntaisen rahti- ja matkustajaliikenteen sujuvuutta ja eri kuljetusmuotojen yhteyksiä kolmella liikennekäytävällä. Hankkeessa on mukana korkeakouluja, suunnitteluorganisaatioita ja yrityksiä Suomesta, Ruotsista, Virosta ja Latviasta. Hanke päättyy kesällä 2021 ja sitä rahoittaa EU:n Central Baltic -ohjelma.