Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.3.2021

Teemu Tuominen suoritti tutkinnon töiden ohella ja otti heti harppauksen urallaan

Teemu Tuominen aloitti opintonsa polkuopiskelijana eli avoimessa AMK:ssa. Sitten hän hakeutui erillishaulla tutkinto-opiskelijaksi. Liiketalouden monimuotokoulutuksessa Tuominen on pystynyt kytkemään opintojaan työhönsä. Se on mahdollistanut myös uralla etenemisen.

Teksti: Mari Loikkanen

Polkuopinnot tuntuivat Teemu Tuomisesta, 33, rennolta tavalta kokeilla, miltä opiskelu lähtisi maistumaan. Polkuopinnoilla tarkoitetaan opiskelua avoimessa AMK:ssa, mikä on hyvä tapa kokeilla opiskelua tai alan vaihtoa ilman valintakoetta.

Tuominen oli ollut 10 vuotta työelämässä, Valloxilla tuotannon puolella särmäysasentajana.

– Mietin, mitä haluaisin. Olin nuorempana aloittanut liiketalouden opinnot AMK:ssa, mutta jätin ne silloin kesken. Ajattelin, että siitä voisi olla hyvä jatkaa. Liiketaloudesta on hyötyä monella alalla ja se antaa mahdollisuuksia hyvin eri suuntiin, Tuominen kertoo.

Lisäksi häntä innosti ajatus opiskella jotain ihan muuta kuin mitä teki päivisin työkseen. Toiveena oli, että tradenomitutkinnon myötä työelämässäkin avautuisi uusia juttuja, kun saattaisi kesken jääneet opinnot loppuun.

Monimuoto sopii työssäkäyvälle

Käytyään ensimmäisen lukuvuoden avoimessa hän hakeutui erillishaulla Turun AMK:n tutkinto-opiskelijaksi. Hän valitsi monimuotokoulutuksen, koska se on helppo yhdistää työssä käymiseen. Syventäväksi osaamispoluksi hän valitsi liiketoiminnan kehittämisen.

– Monimuoto-opiskelu on ollut joustavaa, mutta se vaatii myös itseltä pelisilmää opintojen rytmittämiseen. Monimuoto-opiskelussa on kerran kuussa muutama lähipäivä ja sen lisäksi etänä itsenäistä opiskelua ja ryhmätöitä.

Tuomisen opiskelukollegoiden ikähaitari oli 25–50 vuotta ja heistä suurin osa oli samalla työelämässä, kuten Tuominenkin. Monimuotokoulutus onkin suunnattu erityisesti niille, joilla on jo useamman vuoden kokemus työelämästä.

– Yllätyin, että heti löytyi opiskelijoista sellainen oma porukka ja meille syntyi nopeasti ryhmähenki. Täältä on saanut pitkäaikaisia kaverisuhteita.

Opintojen ja töiden ohella Tuomisella on aktiivinen musiikkiharrastus. Hänellä on oma rock-bändi, ja erilaisissa kokoonpanoissa hänelle kertyy noin 30 keikkaa vuodessa. Kokonaisuutta oli välillä raskasta pyörittää, kun arki sujui töissä ja viikonloput keikoilla ja opinnoillekin oli löydyttävä aikaa.

– Sitten korona-aika lopetti keikat, jolloin pystyin paremmin keskittymään opiskeluihin, hän toteaa.

opiskelu_raj.jpg

Tehtäviä pystyi kytkemään työelämään

Opinnoissa hän piti erityisesti kansainvälisen bisneksen ja kulttuurin kursseista. Niissä tuli esiin paljon uusia mielenkiintoisia asioita, jotka ovat jääneet vahvasti mieleen.

Tuominen pystyi myös kytkemään opintotehtäviä työelämäänsä. Vaikkei jokin tehtävä suoranaisesti sopinut juuri hänen päivätyöhönsä, työpaikalta löytyi erilaisia osastoja, joissa tehtäviä pystyi suorittamaan.

– Työnantaja on hienosti tullut vastaan näissä tarpeissa. Esimerkiksi haastattelin eri osastojen työntekijöitä liiketalouden kehittämistehtävään. Lisäksi tein viennin puolella työharjoitteluni ja opinnäytetyön. Sitä kautta olen päässyt kokemaan uutta. 

Tuomisen opinnäytetyö käsitti markkinatutkimusta ja kilpailija-analyysiä ulkomaille.

Uusiin tehtäviin valmistumisen jälkeen

Opinnäytetyön ja työharjoittelun myötä aukesi myös uusia työmahdollisuuksia saman firman sisällä.

Kun Tuominen valmistui tradenomiksi tammikuussa 2021, hän pääsi helmikuussa uuteen tehtävään Valloxin laatukoordinaattoriksi.

– Opinnot olivat työnantajallekin signaali, että olen kiinnostunut muistakin tehtävistä ja että olen valmis ottamaan uudenlaista vastuuta. Nyt olen osto- ja laatutiimissä. Etenin siis tuotannon puolelta toimihenkilöksi, vaikken alun perin osannut ajatella tällaista polkua, hän naurahtaa.

Tuominen kokeekin, että työnantaja arvosti hänen hankkimaansa koulutusta. Hän uskoo, että uudessa laatukoordinaattorin tehtävässä on hyödyksi, että hänellä on vahvaa käytännön näkemystä myös tuotannon puolelta.