Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.4.2022

Eväitä urheilun sponsorointiin ja varainhankintaan: Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Verkostoitumista urheilun sponsoroinnin parissa työskentelevien kanssa, käytännön oppia urheilumarkkinointiin ja tuotteistamiseen. Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomikoulutus on haussa 15.4. saakka.

Teksti: Martti Komulainen

Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan koulutus tarjoaa työkaluja urheiluorganisaatioiden toiminnan kehittämiseen talouden näkökulmasta. Opinnoissa keskitytään urheiluun tuotteena ja arvonluojana, urheilun tulonhankintaan, taloushallintoon, myyntiin, markkinointiin, palvelujen tuotteistamiseen, viestintään ja urheiluorganisaation toimintaympäristön muutokseen.

Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan (USVA) koulutusta on tarjottu jo kolmena vuotena ja noin 60 henkilöä on aloittanut koulutuksen. Opiskelijoiden taustat ovat moninaiset mutta kaikilla on yhtymäkohtia urheiluun, luonnollisesti, ja heidän työnsä on liittynyt urheiluorganisaatioiden myyntiin, markkinointiin ja johtamiseen.

Vertaissparrausta

Yksi viime vuoden koulutukseen osallistuneista on Teemu Pietiäinen. Hänet on hiljattain valittu Suomen jenkkifutisliiton (virallisemmin SAJL - Suomen amerikkalaisen jalkapallon liitto) myyntipäälliköksi. Yhteydet jenkkifutisliittoon syntyivät kurssin kautta, joten myös hyvin kouriintuntuvaa hyötyä koulutuksesta on ollut.

Pietiainen.jpg

Pietiäisen työnkuvaan kuuluu tällä hetkellä muun muassa Vaahteraliigan sponsorimyynti. Turun AMK:ssa tradenomiopintojaan päättävän Teemu Pietiäisen lähellä sydäntä on myös korkeakoulujen jenkkifutis, vaikka polvivaivojen takia oma futisura ei enää jatkukaan.

– Olen saanut USVA-koulutuksesta varmuutta omaan tekemiseen ja vertaissparrausta muilta kurssilaisilta, tiivistää Teemu Pietiäinen koulutuksen antia. 

Verkostoituminen tärkeimpiä anteja

– Verkostoituminen on tärkeimpiä asioita opintojen sisältöjen lisäksi, korostaa Jaakko Haltia, Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan koulutuksesta vastaava lehtori Turun AMK:sta.

Verkostoitumisen merkitystä tähdentävät monet kurssille osallistuneet. Verkostoitumiseen ja kokemusten vaihtamiseen tarjoutuu mahdollisuus muun muassa kuukausittaisten tapaamisten kautta. Niiden yhteydessä on tutustumiskäyntejä eri urheiluorganisaatioissa: kurssilla on vierailtu esimerkiksi Urheilumuseossa, raviradalla ja eri seurajoukkueissa.

Kurssin läpikäyneet ovat omaehtoisesti myös perustaneet alumniverkoston koulutuksen jälkeen tapahtuvaan yhteydenpitoon.

Hae koulutukseen Opintopolun sivuilta

Lue USVAn kurssilaisten tarina paraurheilijan uran tukemisesta

Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi

Saat uusia ideoita urheilumarkkinointiin, talouden parantamisen välineisiin ja osaat paremmin varautua tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.