Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.10.2022

Töissä meillä: Pankinjohtajasta lehtoriksi – ”Toivon voivani välittää opiskelijoille vinkkejä suoraan työelämästä”

Kun Antti Koivuniemi, 36, aloitti tradenomiopintonsa Turun AMK:ssa vuonna 2006, hän tuskin kuvitteli löytävänsä itseään opettajan paikalta reilua 15 vuotta myöhemmin. Työelämä on vienyt häntä vuosien varrella suuntaan, jos toiseenkin, ja nyt hän hyödyntää kokemuksiaan finanssipalveluiden lehtorina.

Teksti: Veera Lunden

Koivuniemi aloitti työskentelyn Turun AMK:ssa elokuussa. Hänellä on vuosien kokemus pankkialalta, minkä lisäksi hänellä on kokemusta myös asunto- ja kiinteistökaupasta. 
Hän työskenteli jo varhain opintojensa alussa palveluneuvojana. Työt kulkivat tradenomiopintojen sivussa, kunnes hän alkoi haluta opinnoiltaan enemmän.

Silloisen tyttöystäväni – ja nykyisen vaimoni – innoittamana päätin hakea yliopistoon lukemaan taloustiedettä. Koin haluavani teoreettisempaa lähestymistapaa opinnoissani. Suoritin samanaikaisesti AMK- ja yliopistotutkintoa sekä tein töitä, hän kertoo.

Uupumusta kahden tutkinnon ja töiden yhdistelmästä mies ei koskaan tuntenut. Yliopistomaailma mahdollisti joustavuuden luentojen puolesta, minkä lisäksi hän sai hyväksiluettua kursseja AMK-opinnoista. 

Työskentely opintojen ohessa söi aikaa opiskelijaelämältä, mutta vauhditti urakehitystä. Vuosien kuluessa Koivuniemi yleni pankkitöissä yhteys- ja myyntipäällikön tehtävistä aina Mietoisten Säästöpankin pankinjohtajaksi asti. 

Työelämälähtöinen opetustapa

Koivuniemelle aukesi mahdollisuus päästä opettamaan tänä keväänä Turun AMK:hon kansantaloustieteen peruskurssia tuntityönä. Vain kahden opetuskerran jälkeen hän huomasi jo kaipaavansa seuraavan viikon luentoa. Innostus opetustyöhön syttyi.

– Tästä mahdollisuudesta haluan kiittää opettajaani Virpi Raivosta ja hänen tekemäänsä työelämäyhteistyötä. Minulla on vielä opiskelumaailma muistissa ja paljon kerrottavaa työelämästä, Koivuniemi kertoo.

Kun hän kuuli, että finanssipalveluiden lehtorin paikka on Turun AMK:ssa auki, hän haki ja tuli valituksi. Hengähdystauko pankkitöistä ja opetustehtävien uudet tuulet tulivat tarpeeseen.

Opettajana Koivuniemi kuvailee itseään vaativaksi, mutta haluaa lähestyä opiskelijoita käytännönläheisin ottein. Vuodet pankkimaailmassa opettivat Koivuniemelle paljon, ja opetustyössä hän haluaa tuoda työelämän lähelle opiskelijaa vastoinkäymisten ja onnistumisien kautta.

– Toivon, että voin opetuksessani välittää opiskelijoille vinkkejä suoraan työelämästä. Kerron omista mokailuistani ja siitä, miten työelämässä ei kannata toimia tai mitä ei kannata tehdä, Koivuniemi naurahtaa.

Mokaamista ei hänen mukaansa kannata kuitenkaan pelätä, mutta oman osaamattomuutensa tai tietämättömyytensä tiedostaminen on sallittua – jopa suotavaa. 

 Vaarallisempaa on uskoa tietävänsä ja sen jälkeen tehdä työnsä väärin. Kysyä voi aina, varsinkin jos sen avulla turhia virheitä voidaan välttää. Kiitän itse esihenkilöitäni siitä, että olen saanut epäonnistua työssäni ja yrittää sen jälkeen uudelleen, Koivuniemi kiittelee.

Erityisesti Koivuniemi haluaisi tuoda opetuksessaan esille asioita, joita hän olisi itse halunnut tietää opintojen aikana ja työelämään siirryttäessä. Tärkeää on tehdä luennoista mielenkiintoisia.

 Kursseistani voi päästä läpi, jos tulee kuuntelemaan luennoille. Jos aikoo vain lukea materiaalit ja tulla tenttiin, niin se ei kanssani onnistu. Toivon, että voin valmistaa opiskelijoita työelämään. Vaikka olisi koulussa millainen priimus tahansa, käytännön taidot lähtevät työpaikalla nollasta. Sitä kynnystä haluan osaltani madaltaa.

Osan töistään Koivuniemi jättää ilta-aikaan, sillä hän kertoo olevansa silloin tuottavimmillaan. 

 Iltaisin saatan tehdä pienempiä juttuja, kuten käydä läpi sähköposteja. Iltaisin myös esimerkiksi luen ja katson opetusaiheisiin liittyviä hömppädokumentteja, joista on paljon hyötyä käytännön opetuksessa. Vaikka taloustieteissä asiat ovat usein raskaita ja teoreettisia, meillä on paljon materiaalia, jotka on tehty niin sanotusti pilke silmäkulmassa. 

Tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä

Siirtyminen opetustehtäviin mahdollistaa Koivuniemelle harrastamisen ja kiireettömämmän perhe-elämän. Tasapaino työlle ja vapaa-ajalle on nyt selkeämpää.

 Vaikka ennenkin olisin ollut lasten kanssa fyysisesti läsnä, niin olen ollut henkisesti muualla. Nyt myös harrastuksille on enemmän aikaa. Kestävyyslajit, kuten juokseminen, suunnistus ja maastopyöräily ovat lähellä sydäntäni, Koivuniemi kertoo.

Tuore opettaja tuntee olevansa tällä hetkellä oikealla polulla työasioiden suhteen. 

Tällä hetkellä olen ennen kaikkea siellä, missä haluan olla, Koivuniemi hymyilee.

Tutustu avoimiin työpaikkoihimme:

Turun AMK on 10 000 osaajan yhteisö, johon kuuluu opettajia, asiantuntijoita ja opiskelijoita – eri vaiheissa uraansa olevia ammattilaisia. Rekrytoimme tulevina vuosina voimakkaasti ja etsimme uusia osaajia yhteisöömme. Työpaikkana lupaamme vapautta ja joustavuutta kehittää ja kehittyä. Jaamme osaamistamme työkavereillemme – huipputyypeille! – emmekä lakkaa itse oppimasta uutta. Meillä työskentelee ammattilaisia sirkusopettajasta AI-osaajaan ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijasta ensihoitotyön lehtoriin.