Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.11.2022

Projektipajalaiset taltioivat suomalaista kirjastoautohistoriaa

Turun AMK:n projektipaja-opintojaksoon osallistuvat eri alojen opiskelijat tallentavat suomalaista kirjastohistoriaa tekemällä tarkkoja mittauksia ”Vanhasta Ykkösestä”, Suomen ensimmäisestä kirjastoautosta.

Teksti ja kuvat: Martti Komulainen

Turussa Amiraalistonkadun vanhassa ratikkahallissa on kappale suomalaisen kirjastolaitoksen historiaa. Vuodelta 1961 peräisin oleva Ford Thames Trader (bensakäyttöinen, 73 hv) on Turun ja samalla koko Suomen ensimmäinen liikkuvaksi kirjastoksi rakennettu kirjastoauto - ”Vanha Ykkönen”. Kirjastoautona se toimi vuosina 1961-1975.

Projektipäälliköt  Elli Alanko ja Sami Gyalog luotsaavat projektia osana projektipajaryhmää. Tuotantotalouden opiskelija Elli Alanko vastaa arkistoinnista ja kuvapankista, rakennustekniikan opiskelija Sami  Gyalog mittauksista.

Molemmat kiittelevät projektipajakokemusta ja ryhmähenkeä.

Pellon laitaan unohdettu autovanhus aiotaan entisöidä muistona kirjastoautotoiminnan aloittamisesta Suomessa. Ennen pelastusoperaatiota pellon laidasta se ehti palvella matkailuautona yksityisomistuksessa.
 
Projektipaja nro 26:n toimeksiantona on tehdä autokorin mittaukset ja vauriokartoitus. Mittalinjat laitetaan kohdilleen laserin avulla. Tämän jälkeen Turun AMK:n toimesta tehdään keulan 3D-skannaus. Näiden lähtötietojen avulla 3:nnen vuoden insinööriopiskelija laatii autosta 3D-mallin.

– Nyt on helpot homma tehty ja vielä on edessä haastavammat ikkunoiden paikkojen mittaukset ja kaarevuudet, Sami Gyalog kertoo missä tällä hetkellä mennään projektissa.

Mittatiedot ja 3D-malli tarvitaan museoauton dokumentointia ja  entisöintiprojektia varten. 

Paja26_VanhaYkkönen-2.jpg

Entiset ja nykyiset kirjastoautojen kuljettajat haluavat pelastaa ”Vanhan Ykkösen”

Vanhan Ykkösen pelastamiseksi on perustettu Vanha Ykkönen ry, jonka pyrkimyksenä on kerätä rahoitusta auton entisöimiseksi. 

– Ensi vuoden aikana on tarkoitus laatia entisöintisuunnitelma ja kustannusarvio sekä hakea rahoitusta. Suunnitelman pohjana ovat muun muassa Turun AMK:n tuottama 3D-malli ja mittaustiedot, aiemmin pitkään kirjastoautoja itsekin Turussa ajanut ja kirjastoautotoiminnan osastonjohtaja työskennellyt Kalle Varila kertoo.

Varila löysi Vanhan Ykkösen vuonna 2000 Keski-Suomesta, missä se oli mökintapaisessa käytössä. Salapoliisityötä vaatineen etsintä- ja pelastusoperaation jälkeen autovanhus on odottanut Turun entisellä raitiovaunuvarikolla kunnostusta. Hapero puurunko täytynee kokonaan uusia.

Varilan ohella Vanha Ykkönen ry:n taustalla toimii muitakin entisiä ja nykyisiäkin Turun kirjastoautojen kuljettajia - ”rakkaudesta lajiin”.

Varila muistelee kirjastoautoaikojaan lämmöllä.

– Parasta oli ihmisten kohtaaminen. Myös vaihtelevuus paikkojen vaihtuessa oli työn hyviä puolia.

Vanha Ykkönen on Turun kaupungin kirjastotoimen omistuksessa.

– Yhteistyössä ammattikorkeakoulun osaajien kanssa entisöintiprojekti saadaan hienosti käyntiin. Toivottavasti jonain päivänä Vanha Ykkönen nähdään vielä liikkeessä ja kertomassa kirjastoautotoiminnan historiasta, toivoo Turun kaupungin kirjastopalvelujohtaja Rebekka Pilppula.
 
Nykyään Turussa palvelee kaksi kirjastoautoa, joista toinen on sähkökäyttöinen. Kirjastoautopalveluille on edelleen laajasti kysyntää.

Projektipaja

Projektipaja on monialainen projektiopintojakso Turun ammattikorkeakoulun Tekniikka ja liiketoiminta –sektorin ensimmäisen vuoden opiskelijoille.