Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 12.7.2023

RuissiGames innosti kävijät sukeltamaan pelien maailmaan Ruisrockissa

Turun ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat kehittivät kaksi uutta videopeliä tämän vuoden peliteemaiselle elämyspisteelle Ruisrockiin 7.-9.7.2023. Pisteen keskeisinä teemoina olivat pelaamisen ja pelillistämisen hyödyt.

Maaliskuusta saakka työstetty Ruisrock-projekti kulminoitui mahtavaan festariviikonloppuun. Viikonloppuun mentiin odottavissa tunnelmissa, vaikka h-hetken lähestyminen saikin opiskelijat hieman jännittämään niin sadetta kuin tyhjäksi jäävää konttia. Porttien auettua molemmat huolet jäivät kuitenkin unholaan: aurinko ilmestyi pilviverhon takaa hellimään festivaalikansaa ja ihmisiä saapui RuissiGames-pisteelle sankoin joukoin koko viikonlopun ajan. Pose Fusion -pelissä kävijät pääsivät testaamaan tietouttaan pelitriviassa, jossa oikea vastaus valittiin koko kehoa hyödyntäen nopeilla liikkeillä ja hauskoilla poseerauksilla. Mocktail Master -pelissä taas sai kokeilla taitojaan juomien sekoittajana ja valmiista mocktailista sai sekä reseptin että suoraa palautetta pelin omalta baarimestarilta. Lisäksi pisteellä pääsi kokeilemaan tuuriaan onnenpyörässä.

Peliteemainen elämyspiste oli menestys 

Peleistä kiinnostuneita festivaalikävijöitä riitti pisteellä jonoksi asti läpi viikonlopun. Onnenpyörä veti vierailijoita tutustumaan pisteeseen ja erityisesti mocktail-peli herätti uteliaisuutta, kun baarimestarin nuivat kommentit juuri valmistuneista juomista saivat kontin raikumaan naurusta. ”Siis vitsi miten ihanaa, että ootte tehny tänne tämmösen”, hehkutti eräs pelaaja. Ihmisten positiivisuus, innostus ja erilaiset kohtaamiset pisteellä jäivätkin erityisesti opiskelijoiden mieleen. 

–  Oli ihana nähdä meidän pisteestä innostuneita tyyppejä. Kilpailuhenkisyys ja nostalgia todellakin nousivat esiin, kuten toivottiinkin, kertoo journalismia ja viestintää opiskeleva Nelli Spännäri. 
 
Viikonloppu sujui opiskelijoiden mielestä kaikin puolin odotettua paremmin ja kävijämäärätavoitteet ylittyivät kirkkaasti. Kävijät olivat hämmästyneitä, että Turun AMK:ssa opintojen kautta on mahdollista päästä tekemään projekteja Ruisrockin kaltaisiin suurtapahtumiin. ”Ois pitänyt hakea teille”, naurahti pisteellä vieraileva festarikävijä pyöräyttäessään onnenpyörää. 

Lisäksi pisteellä nähtiin paljon tulevia, nykyisiä ja uusia opiskelijoita, jotka olivat riemuissaan löytäessään oman koulunsa Ruisrockista. 

– Oli kiva kuulla, miten alumnien urat ovat edenneet ja millaisin ajatuksin uudet opiskelijat odottavat syksyllä alkavia opintojaan, Turun AMK:n markkinoinnin asiantuntija Sara Pietilä sanoo. 

Kuvassa Turun ammattikorkeakoulun peliteemainen festarikävijöille suunnitteltu vierailupiste Ruisrockissa.
Turun ammattikorkeakoulun RuissiGames -pisteellä tutustuttiin pelaamisen ja pelillistämisen hyötyihin.

Kohokohtana oman kädenjäljen näkeminen käytännössä 

RuissiGames-pisteen Pose Fusion ja Mocktail Master -videopeleissä käytettiin uudenlaisia teknologioita, jotka olivat pelien suunnittelua aloittaessa vielä täysin tuntemattomia opiskelijoille. Käytössä olleita peliteknologioita voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi erilaisissa hyvinvointisovelluksissa. Uusien teknologioiden ja asioiden opettelu olikin opiskelijoiden mielestä yksi parhaita asioita peliprojektissa. Valmistuneiden pelien näkeminen ihmisten pelattavana oli myös yksi viikonlopun kohokohdista. 

– Projektissa eniten onnistumisen tunnetta toi, kun viimein saatiin koko peli toimivana ja hyvännäköisenä kasaan kiireestä huolimatta. Oli kiva nähdä, miten Mocktail Master tuotti Ruisrockissa iloa kaikenikäisille pelaajille, varsinkin kun ei ole aiemmin nähnyt näin monien ihmisten pelaavan itse suunnittelemaansa peliä, toteaa Mocktail Master -pelin pääkehittäjä Niko Tapola

Ruisrockiin kehitettävät pelit olivat monille opiskelijoille tähän mennessä suurin sekä haastavin projekti, jossa he ovat olleet mukana. Haaste otettiin kuitenkin innolla vastaan ja opiskelijat pitivät projektia tärkeänä ja mielekkäänä harjoitteluna tulevaa työelämää varten. 

– Tämä projekti sisälsi todella paljon uusia ja haastavia asioita minulle, mutta tuntui tosi motivoivalta päästä tekemään hommia näin ison projektin kanssa, kiteyttää Katriina Jokinen, joka toimi Pose Fusion -pelin graafisena suunnittelijana. Festivaalikävijöiltä saatu palaute pelistä on osa Jokisen opinnäytetyötä, joka tutkii ympäristön vaikutuksia peligrafiikkaan ulkoilmatapahtumissa. 

– Ruisrock meni mielestäni upeasti, sanoo tyytyväisenä myös peliprojektin opiskelijaprojektipäällikkö Mika Ahlsten.

– Peleihin suhtauduttiin mielenkiinnolla ja pääsin keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka olivat pohtimassa opiskelua ammattikorkeassa. Tapasin myös suurissa teknologiayrityksissä työskenteleviä ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneet siitä mitä teemme Games and Interactive Technologies -opintopolulla sekä Turku Game Labilla. Suuri kiitos onnistuneesta projektista ahkeralle opiskelijatyöryhmälle. 
 

Kuvassa kolme henkilöä katsomassa tietokoneen näyttöä, jossa näkyy Mocktail Master peli.
Kuvassa Niko Tapolan suunnittelema Mocktail Master.

Ruisrock-projekteissa työskenteli monialainen opiskelijajoukko 

Alkukeväästä startatuissa Ruisrock-opiskelijaprojekteissa oli pelialan opiskelijoiden lisäksi mukana suuri joukko media-alan opiskelijoita muun muassa journalismin ja mainonnan suunnittelun aloilta. Projekteja on työstetty tiimeissä, joissa keskiössä on ollut tiivis ja aktiivinen yhteistyö. Opiskelijat olivat mukana mm. toteuttamassa RuissiGames-pisteen ilmettä ja kokonaisuutta, luomassa pisteen mainosvideota ja markkinointisisältöjä Turun AMK:n kanaviin, koostamassa fiilisvideoita Ruisrockin someen sekä kuvaamassa esiintyvien artistien keikkoja Telttalavan screeneille. 

– Parasta opinnoissa on tällaiset mahdollisuudet, että voin yhtäkkiä olla Ruisrockin päälavalla kuvaamassa Zara Larssonia, Ruisrockin fiilisvideoita työstänyt Kerttu Kilpi iloitsee. 
 
Kilpi haki mukaan Ruisrock-projektiin aiempien vuosien tekijöiden suosituksesta. Moni opiskelija osallistuu projekteihin myös useampana vuonna peräkkäin. 
 
– Tänä vuonna pääsin tekemään vähän kaikkea, eli kuvasin, ohjasin, miksasin ja tein kuvatarkkailua. Meille annettiin kunnolla vastuuta, eli perään ei paljon katsottu ja homma hoitui mielestäni kunnialla, tiivistää journalismin ja viestinnän opiskelija Suvi Pulliainen. Pulliainen oli mukana Telttalavan työtiimissä ja nautti projektissa erityisesti kuvaamisesta lavan reunakameroilla, joilla sai hienosti vangittua artistien tunteet yleisön nähtäväksi. 

–  3 kuukauden harjoittelujaksoni Turun AMK:lla kulminoitui Ruissiin. Sain paljon vastuuta projektipäällikkönä ja opin paljon projektinhallinnasta, journalismin ja viestinnän opiskelija Sara Koivula kertoo.

– Vaikka olikin aikoja, jollon teki mieli luovuttaa ja heittää hanskat tiskiin niin jaksoin sillä mentaliteetilla, että tää on nyt tämmönen rutistus, joka huipentuu kesän parhaaseen festariviikonloppuun! Ihana ilma, upeat artistit ja hyvät kaverit antoivat voimaa väsymyksestä huolimatta. 

Alusta asti tuotettujen materiaalien näkeminen valmiina Ruisrockissa oli myös media-alan opiskelijoille yksi tärkeimpiä hetkiä projektissa. 

– RuissiGames -pisteen markkinointivideoiden näkeminen Ruisrockin screeneillä oli ehdottomasti mulle myös palkitsevin hetki, sanoo markkinointivideoiden kuvaamisesta ja editoinnista vastannut Koivulan luokkatoveri Taru Siirilä

Kuvassa henkilö pyörittää onnenpyörää Turun AMK:n pisteellä Ruisrockissa.
Pelaamisen lisäksi festarikävijät pääsivät pyörittämään onnenpyörää ja voittamaan palkintoja Turun AMK:n pisteellä.

Ainutlaatuinen festivaaliyhteistyö palkitsee vuodesta toiseen 

Turun ammattikorkeakoulu ja Ruisrock ovat tehneet yhteistyötä jo toistakymmentä vuotta. Turun AMK on vuosien varrella nostanut festivaaleilla esiin monia tärkeitä teemoja, kuten merien roskaantuminen, kehitysmaiden saniteettiolosuhteet ja kehopositiivisuus

– Tämä on meille todella tärkeä yhteistyö monellakin tavalla, kertoo Turun ammattikorkeakoulun rehtori Vesa Taatila. – Ruisrockissa on paikalla tärkeintä kohderyhmäämme suurissa määrin. Ympärillä pyörii paljon nuoria ihmisiä, joille me haluamme luoda uusia tulevaisuuksia ja siksi tämä onkin meille keskeisin vuosittainen tapahtuma. 

Sara Pietilä toteaa opiskelijaprojektien olleen tänäkin vuonna erittäin onnistuneita. Pietilä on koordinoinut Turun AMK:n ja Ruisrockin yhteistyötä jo useita vuosia. 

– Ruisrockin kanssa on aina yhtä ihanaa tehdä yhteistyötä. On ilo päästä seuraamaan vierestä, miten täysin tyhjästä rakentuu joka vuosi mitä hienompia, toimivia kokonaisuuksia festarikansan viihdykkeeksi.  Myös media-alan opiskelijoiden tuottamat päiväkohtaiset aftermoviet Ruisrockin Instagramissa olivat todella vaikuttavia, ihan ammattilaistasoa, Pietilä kertoo tyytyväisenä 

Pietilän mielestä tärkeintä on aina nähdä opiskelijoiden saamia onnistumisen kokemuksia ja kuinka opiskelijoiden osaaminen kehittyy projektien edetessä. Projektissa media-alan opiskelijoita ohjannut Turun AMK:n graafinen suunnittelija ja somevastaava Milja Päivärinta on yhtä mieltä Pietilän kanssa. 

– Oli upeaa nähdä, kuinka maaliskuussa vasta ideatasolla olleet ajatukset huipentuivat konkreettisiksi tuhansien ihmisten festarikokemuksiksi viikonlopun aikana, Päivärinta komppaa. 
 
Syksyn saapuessa uudet projektit vievät taas mennessään ja tulevaa kesää aletaan suunnitella aktiivisesti. Pietilä muistuttaa, että Turun AMK:n sosiaalisen median kanavia seuraamalla saa aina nopeiten tiedon tulevista projekteista ja tapahtumista. 

–  Toivottavasti ensi vuonna päästään taas opiskelijoiden kanssa erilaisille festareille luomaan iloa ja elämyksiä, Pietilä hymyilee. 

Teksti: Sini Ylimäinen, ensimmäisen vuoden mainonnan suunnittelun opiskelija 

Kuvat: Taru Siirilä, toisen vuoden journalismin ja viestinnän opiskelija 

Rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila vieraili RuissiGames -pisteellä