Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.12.2023

Töissä meillä: Riina Riihimäki haluaa rakentaa siltoja eri alojen välillä

On innostavaa kuunnella opiskelijoita ja seurata heidän ajattelunsa kehittymistä, toteaa Riina Riihimäki. Hän aloitti keväällä Turun ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja kasvatusalan opettajana. Lisäksi hän hyödyntää monipuolista sosiaalialan tuntemustaan VINCE-hankkeen projektipäällikkönä.

Teksti: Saija Vanhanen
Kuva: Aleksi Rajamäki

Opettajan työ alkoi kiinnostamaan Riina Riihimäkeä jo lukioaikana. Uralle on kuulunut kuitenkin monia tehtäviä ja koulutuksia ennen opetustyön alkua. Kun alkuvuonna Turun AMK:iin haettiin sosionomikoulutukseen opettajia, hän päätti hakea pienen pohdinnan jälkeen. 

- Terapiatyössä olin suunnitellut ja toteuttanut koulutuksia. Totesin, että minulla saattaisi olla jotain annettavaa myös alalle suuntaaville opiskelijoille. Kaipasin kuitenkin lisää pedagogista osaamista ja siksi aloitin keväällä opetustyön myötä myös pedagogiset opinnot.

Riihimäellä on ennestään pitkä koulutustausta. Hän on valmistunut vuonna 2007 sairaanhoitajaksi Turun AMK:sta ja psykoterapeutiksi vuonna 2012. Erilaisten psykoterapiakenttään liittyvien menetelmäkoulutusten jälkeen hän suoritti Tampereen yliopistolla 2020 yhteiskuntatieteen maisterin opinnot pääaineena sosiologia.

Opiskelijat innostavat opettajaa

Riihimäki työskentelee päätoimisena tuntiopettajana sosiaalialalla aikuisopiskelijoiden parissa. Muutaman kuukauden kokemuksella hän toteaa, että valinta hakeutua tehtävään oli oikea, hän on viihtynyt hyvin opetuksessa.

- Olen innoissani nähdessäni opiskelijoita, kuullessani heidän ajatuksiaan ja seuratessani heidän ajattelunsa kehittymistä. Se on huikeaa, Riihimäki innostuu.

- Aloittaessani huomasin, että opetus- ja oppimisympäristöt ovat viime aikoina muuttuneet paljon, jopa yllättävän paljon. Se tuntui alussa hämmentävältä, mutta toivon saavani pedagogisista opinnoista digitaalisiin menetelmiin apua.

Riihimäki viittaa tässä siihen, miten digitaalisuus on opetustyössä lisääntynyt nopeasti niin opetusmenetelmien kuin -materiaalien käytössä.  

Toisaalta häntä on opetuksessa helpottanut se, että hän pystyy hyödyntämään omaa työkokemuksestaan opetuksessa. Opiskelijoiden on helpompi ymmärtää opetettavaa asiaa, kun siihen tuodaan konkreettisia esimerkkejä mukaan.

Substanssiosaamista jaetaan uusissa verkostoissa 

Riihimäki työskenteli vuodesta 2006 pitkäaikaisten kuntoutujien mielenterveys- ja päihdepuolen yksikössä. Terapiaopintojen alkaessa hän siirtyi Turun A-klinikan nuorisoasemalle ja työskenteli siellä päihdeongelmista kärsivien nuorten ja heidän vanhempiensa kanssa. 

Seuraava työpaikka löytyi Tyksin lasten psykiatrisesta tutkimus- ja intervallihoitoyksiköstä, jota seurasi Raision päihde- ja mielenterveysyksikkö. Hän piti myös sivutoimisesti terapiavastaanottoa päihderiippuvaisille ja heidän läheisilleen Raisiossa ja Turussa vuodesta 2012. Hän veti myös jonkin verran koulutuksia sosiaalialan ammattilaisille. Ennen AMK:iin tuloaan hän oli koulutusvastaavana Tiedekoulussa.

- Olin mukana hankkeessa, jossa vietiin lasten tiede- ja teknologiaopetusta Latinalaiseen Amerikkaan. Projektissa paikallisille opettajille opetettiin etäopetuksessa suomalaista STEM-pedagogiikkaa. Jos minulla ei olisi ollut viimeisintä työkokemustani, olisin ollut paljon epävarmempi aloittaessani työni VINCE-projektissa.

Tällä hän viittaa tehtäväänsä projektipäällikkönä Virtual integration home – promoting inclusion and empowerment digitally – VINCE -projektissa. Siinä kehitetään ja edistetään maahanmuuttajien julkisia kotoutumispalveluita niin, että olemassa olevien palveluiden rinnalle toteutetaan digitaalisia palveluita virtuaaliympäristössä. 

- Olen tehnyt verkostotyötä eri turkulaisten toimijoiden kanssa, koulujen, lastensuojelun ja sosiaalipuolen verkostoissa. Olen aina pitänyt moniammatillisesta verkostotoiminnasta. Osaamisen ja asiantuntijuuden hyödyntäminen työssä kuin työssä antaa valtavasti niin omaan työhön kuin yhteiseen työtehtävään. Se on tosi tärkeää nykyisessäkin tehtävässä, Riihimäki innostuu.

Riihimäki odottaa jo opiskelijoiden liittymistä projektiin. Koska projektissa menetelmänä käytetään palvelumuotoilua, on kaikilla osallistujilla mahdollisuus kasvattaa asiantuntijuuttaan palvelumuotoilun koulutuksella. Virtuaalinen ympäristö toteutetaan Turun AMK:ssa. Sateenkaari Koto ry ja International House Turku ovat projektissa mukana ja ovat ottamassa palvelut käyttöönsä.

- Toivon, että pystymme rakentamaan tiimissä hyvää henkeä, avointa ja kannustavaa ilmapiiriä. Sitä kautta voimme jakaa kokemuksia ja ideoita ja näin kehittää projektia eteenpäin.

Vastapainoksi kylmään veteen

Riihimäki pyrkii jättämään työasiat työajalle. Tässä häntä auttaa perhe ja varsinkin neljävuotias tytär, joka maadoittaa hänet hetkeen. Hän myös ulkoilee paljon, etenkin saaristossa. Mutta yksi on ylitse muiden:

- Kaikki eivät odota talven tuloa, mutta minä odotan. Odotan, että pääsen pulahtamaan avantoon kerran tai mieluummin kahdesti viikossa!