Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.10.2023

Itämeren ympäri kulkevaa pyöräreittiä kehitetään sujuvammaksi

Iloisia uutisia pyöräilyn ystäville! Uuden Bike across the Baltic -hankkeen tavoitteena on saada hyvät ja toimivat pyöräreitit Itämeren rannikolle.

Teksti: Mari Loikkanen, kuvat: Heidi Heikkilä

Itämeren ympäri kulkee EuroVelo 10 -pyöräilyreitti, jolla on mittaa kaikkiaan 9000 kilometriä. Reitti kulkee Suomessa Vaalimaalta rannikkoa pitkin Tornioon.

Turun AMK koordinoi hanketta, jossa vahvistetaan EuroVelo 10 -reittiä Suomen, Ruotsin, Viron ja Puolan osalta. Tavoitteena on parantaa paikallisten ja alueellisten viranomaisten edellytyksiä kehittää pyörämatkailua. Heille halutaan antaa entistä paremmat valmiudet reittien suunnitteluun ja palvelujen, kuten taukopaikkojen, tukemiseen. Suomessa hanke pureutuu Helsingin ja Vaasan väliseen matkaan.

─ Kehitystyön on lähdettävä paikallisista viranomaisista, sillä yksittäinen yrittäjä ei pysty omin toimin kehittämään reittejä kuin pieniltä osin. Tärkeintä onkin monialainen yhteistyö eri tahojen kanssa ja sitä olemme nyt aloitelleet, kertoo Turun AMK:n projektikoordinaattori Heidi Heikkilä.

P1012429_muok.jpg
Hanke aloitettiin hyppäämällä pyörän selkään. Pyöräretki kulki EuroVelo 10 -reittiä Naantalin Luonnonmaalta Askaisiin.

Bike across the Baltic -hankkeen aloitustilaisuus pidettiin syyskuun lopulla työpajan ja pyöräretken merkeissä. Työpajaan osallistui Varsinais-Suomen kuntien ja kehitysyhtiöiden edustajia, Varsinais-Suomen Liitto sekä Valonia. 

─ Työpajassa virisi todella paljon keskustelua. Näin ei ihan joka workshopissa käy! Löysimme konkreettisia keinoja, joilla lähteä eteenpäin, kuten viestinnän ja kommunikaation parantaminen pyörämatkailun kehittäjien välillä sekä yhteistyö eri hankkeiden kesken, Heikkilä kertoo.

Hän huomauttaa, että pyöräilymatkailun kehittäjät saattavat olla toimijoina hyvin erillään, esimerkiksi matkailun ja infran osalta. Tällöin on tärkeää tunnistaa oikeat henkilöt ja tahot, joiden välille halutaan luoda yhteys. 

Lisäksi tieto eri paikkakuntien pyöräreiteistä saattaa olla hyvin hajallaan. Hankkeen suomalainen partneri Bikeland pyrkii ottamaan haltuunsa tietoa kaikista Suomen pyöräilyhankkeista, jotta kokonaiskuva reiteistä saadaan kurottua yhteen.

Pyörämatkailussa isoa potentiaalia

Työpajassa kuultiin osallistujien näkemyksiä pyörämatkailun tilanteesta ja kehittämismahdollisuuksista Suomessa ja muissa partnerimaissa. Niiden perusteella Turun AMK:ssa aletaan hahmotella digitaalista työkalua, jonka avulla viranomaiset voivat analysoida organisaationsa edellytyksiä pyörämatkailun kehittämiseksi. Samalla voidaan jakaa tietoa partnerimaiden hyvistä käytänteistä.

Reitin kehitys on eri tilassa eri maissa, joten kehitystoimet voivat olla hyvin erityyppisiä riippuen maasta ja reitin kohdasta. Yhteisenä tavoitteena on kuitenkin saada aikaan kestävää kehitystä tukevaa ekologista matkailua, joka huomioi ilmaston ja energiansäästön. 

Heikkilä muistuttaa, että pyörämatkailussa on potentiaalia isoon bisnekseen. Kansainvälisten pyörämatkailijoiden tavoittelussa Suomessa ollaan vielä alkuvaiheessa.

─ On hyvä muistaa, että se hyödyttää myös kuntalaisia, että perusreitit ovat kunnossa. Niistä eivät hyödy ainoastaan matkailijat.

Heidi_Heikkilä.jpg
Heidi Heikkilä kertoo, että työpajassa käytiin vilkasta keskustelua.

Hankkeen aikana istutaan pyörän satulaan ja tehdään reitin varrelta päiväretkikuvauksia. Niissä kuvataan tarkemmin pyöräiltävää maastoa, tien ominaisuuksia ja matkan varrella olevia palveluita.

Samalla halutaan lisätä ihmisten tietoisuutta reiteistä ja mahdollisuuksista hyödyntää julkista liikennettä ja lauttoja osana pyörämatkaa. 

Kaksivuotisen hankkeen rahoittaa Interreg BSR puolella miljoonalla eurolla. Turun AMK:ssa hanketta pyörittää Uusi energia -tutkimusryhmä.
 

Tutustu tutkimusryhmään