Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 31.10.2023

”Koululaisten huonovointisuuteen on havahduttu” – koulusosionomi kuuntelee ja kannustaa

Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä kartoitettiin koulusosionomin työnkuvaa ja tarpeellisuutta alakoulussa tehdyn kyselyn avulla. Tutkimuksen mukaan sosionomi voisi toimia kouluyhteisössä niin lasten, perheiden kuin henkilöstönkin tukena. Koululaisten pariin jalkautuva aikuinen koetaan tervetulleena lisänä työyhteisöön.

Koululaisten ja heidän perheidensä vaikeudet moninaistuvat jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, ja tarve moniammatilliselle tuelle kouluissa on kasvanut tutkitusti.

– Hyvä uutinen on se, että koulusosionomit ja -valmentajat, nuorisotyöntekijät sekä yhteisöpedagogit löytävät yhä useammin paikkansa kouluista. Koululaisten huonovointisuuteen on havahduttu, sosionomiopiskelija Anitra Alhoniemi ja lehtori Heidi Ristseppä kertovat.

Alhoniemen ja Ristsepän mukaan lisähenkilöstöllä pyritään siihen, että opettajat saisivat keskittyä opettamiseen ja että tuki pystyttäisiin kohdentamaan sitä tarvitseville. Koulun sosiaalinen työ on matalan kynnyksen toimintaa, jonka tarkoituksena on ehkäistä ongelmien kasaantumista jo varhaisessa vaiheessa.

– Yhteiskunnan tulisi hyödyntää koulun ja ennaltaehkäisevän lastensuojelun yhteistä osaamista koululaisten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin tukemisessa, he huomauttavat.

Koulu on keskeinen tukipilari

Turun ammattikorkeakoulussa toteutettiin laadullinen tutkimus opinnäytetyönä keväällä 2023. Aineisto kerättiin varsinaissuomalaisessa alakoulussa sähköisen työyhteisökyselyn avulla. Tutkimus koostui avoimista kysymyksistä, jotka koskivat koulusosionomin työn erilaisia vaikutusmahdollisuuksia.

– Tulosten mukaan tärkeinä asioina pidettiin koulun roolia perheiden monimuotoisessa tukemisessa sekä varhaista puuttumista alakouluikäisten keskuudessa. Vastaajien mielestä lasten keskuuteen jalkautuva aikuinen on tervetullut lisä alakoulun työyhteisöön, Alhoniemi ja Ristseppä esittelevät.

Kyselyn vastauksista selvisi, että resursseja kaivattiin erityisesti perheiden tukemiseen, koululaisten käyttäytymisessä ja kaverisuhteissa ilmenevien haasteiden selvittämiseen sekä arjen perusasioiden hallinnan vahvistamiseen. Henkilökunnan keskuudessa herättivät huolta koululaisten lisääntynyt vakivaltainen käytös, sosiaalisen median vaikutukset sekä internetin ja liiallisen pelaamisen vaarat.

Sosionomi läsnä alakoululaisten arjessa

Työyhteisökyselyssä kartoitettiin samalla koulusosionomin mahdollisia työtehtäviä. Vaihtoehdoiksi sille, miten sosionomi voisi vaikuttaa alakoulun sosiaalisessa työssä, ehdotettiin esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia tukevaa toimintaa oppi- ja välitunneille.

– Koulusosionomi voisi ammattitaidollaan ja päivittäisellä läsnäolollaan vaikuttaa esimerkiksi lasten koulunkäyntiin liittyvään motivaatioon. Vastausten perusteella erityisesti opettajat olivat sitä mieltä, että koulusosionomi voisi edistää myös kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

– Lapset tarvitsevat ympärilleen lisää aikuisia, jotka auttavat ja ohjaavat. Sosionomilla on koulutuksensa puolesta erilaista osaamista kuin opettajilla tai koulunkäynninohjaajilla, Alhoniemi ja Ristseppä lisäävät. 

Sosionomiopiskelija Anitra Alhoniemi ja lehtori Heidi Ristseppä kirjoittivat aiheesta Talk by Students -verkkolehteen. Lue koko artikkeli ja tutustu opinnäytetyöhön.

Talk by Students tuo opiskelijoiden osaamisen näkyviin

Turun AMK:n verkkojulkaisussa esitellään valmistuvien opiskelijoiden osaamista monialaisesti. Artikkelit pohjautuvat opinnäyte- ja projektitöihin.