Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.9.2015
Viivi-Akatemia, valmentajat

Opiskelijat starttasivat uudessa Viivi-Akatemiassa

Toisen vuoden sosionomiopiskelijat aloittivat 3.9.2015 uudenlaisessa oppimisympäristössä Viivi-Akatemiassa. Se perustuu opiskelija- ja osaamislähtöiseen malliin, jossa kehitetään yrittäjyyttä ja palveluja. Työelämä tuodaan digitaalisuutta hyödyntämällä osaksi opiskelua.

Viivi-Akatemia on kahden opettajan kehittämä oppimis- ja kehitysympäristö, jossa opiskelu sisältää hyvinvointipalveluiden yrittäjyyttä, tuotekehitystä ja palvelun tuottamista. Kaarina Rajala ja Juha Knuuttila ovat keväästä 2015 asti tehneet töitä luodessaan uutta mallia. Mukana jaksolla on syksyllä myös auskultointia suorittava Marika Kouki.

Opiskelumallin pohjana on sosionomiopinnoissa aikaisemmin käytettyjä pedagogisia elementtejä. Kun niihin lisättiin tiimioppimismalli, opiskelijan verkko- tai tiimiopiskelua tukeva valmentaminen sekä opiskelijan henkilökohtaiseen osaamiseen liittyvä jatkuva näyttö, muodostui Viivi-Akatemia. 

Mistä nimi Viivi-Akatemia? Viivi-nimi tarkoittaa eloisaa ja ihanaa. Viivi viittaa myös sosiaali- ja terveysalaan. Nimen toivotaan olevan eräänlainen enne opiskelulle. Opiskelijoiden toivotaan innokkaasti etsivän tietoa, miettivän uusia menetelmiä, toimintatapoja ja tuotteita muun muassa digitalisoinnin avulla sosiaali- ja terveysalan hyvinvointipalveluihin.

Opiskelija vaikuttaa omiin opintoihinsa

Opiskelija voi valita joko verkko- tai tiimiopiskelun. Opinnot tukevat yrittäjyyden sekä palvelujen tuotekehityksen, tuottamisen ja kehittämisen valmiuksia.

Oppimisympäristö ei valmenna ainoastaan  tiimiyrittäjyyteen, vaan se näkee myös virtuaaliset ja joustavat yksilöllisetkin oppimis- ja työskentelypolut vaihtoehtona. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi omaa oppimistaan.

Opintoihin ei kuulu tenttejä eikä luentoja, vaan opiskelija osoittaa oman osaamisen kansion sekä ryhmä- ja yksilönäytön kautta osaamisensa.

- Opiskelija vaikuttaa itse oppimiseensa. Jos hän valmistautuu ennakkoon hyvin tapaamisiin tiimeissä tai verkossa, hän saa paljon opinnoista irti ja jakaa osaamistaan myös muille, kuvaa Rajala opintoja.

- Kyseessä on nimenomaan vuorovaikutus, joka tuottaa tuloksia, toteaa Kouki.

Opettajat toimivat valmentajina, tsemppareina ja oppimisympäristön rakentajina.

Opiskeluun kuuluvat myös työelämäkontaktit. He ovat mukana monella tavalla - videoilla, seminaareissa, messuilla, tapaamisissa ja työpajoissa.

- Tämä syksy on näytön paikka niin opiskelijoille kuin meille valmentajillekin, toteaa Knuuttila.