Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.9.2015
Lastensuojelun työseminaarin puuhanaiset

Lastensuojeluun valtakunnallinen toimintamalli

Turun ammattikorkeakoulussa pidettiin lastensuojelun tutkimus- ja kehittämisstrategiaa koskeva alueseminaari. Varsinais-Suomen korkeakoulujen edustajat esittivät oman alueellisen näkemyksensä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) edustajille.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsui koolle korkeakouluja kuuteen alueelliseen seminaariin. Seminaareissa keskusteltiin kunkin alueen paikallisista näkemyksistä, miten lasten ja nuorten hyvinvointia tulisi edistää ja eriarvoisuutta ehkäistä. Toiminnan tavoitteena on kehittää valtakunnallinen toimintamalli ja -verkosto.

Tavoitteena oli lastensuojelun toimijoiden näkemysten kokoaminen, keskeisten tutkimus- ja kehittämistarpeiden paikantaminen sekä strategisten kärkihankkeiden haarukointi.

Varsinais-Suomen alueen seminaarissa keskusteluihin osallistui sosiaalityön, lasten- ja nuorisopsykiatrian, mielenterveystyön sekä lastensuojelun ja sijaishuollon asiantuntijoita.

Päivi Petrelius ja Tarja Heino THL:stä, Katja Forssén Turun yliopistosta ja Eeva Timonen-Kallio AMK:sta olivat tyytyväisiä seminaarin esityksiin ja keskusteluihin.

- Asiaan suhtauduttiin jopa intohimoisesti ja asiantuntijat ovat valmiita tutkimaan ja kehittämään toimintaa. Alueellisesti on myös havaittavissa selviä eroja tarpeissa, mainitsee Petrelius.

- On hyvä, että kehitystyötä tehdään valtakunnallisissa verkostoissa ja erilaiset näkemykset tuodaan esille, korostaa Heino.

Heino on pitkään tutkinut lastensuojeluun liittyviä kysymyksiä ja hän on peräänkuuluttanut valtakunnallista toimintamallia tutkimuksissaan.

Tilaisuudessa tuotiin esille myös paikallinen korkeakouluyhteistyö. Esimerkiksi Turun yliopisto ja Turun AMK toteuttavat yhteistyössä Raision kaupungin kanssa Yhdessä oikeaan aikaan -projektia. Siinä  pureudutaan perhetyön palvelumallien kehittämiseen.

- Yliopistolta sosiaalityön opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus suorittaa  yksi opintojakso tässä projektissa ja kehittää toimintamallia sosionomiopiskelijoiden kanssa, toteaa Forssén.

Yliopiston ja AMKin  tutkimus- ja kehitystoiminnan painopisteet ovat erilaisia.  Yliopistolla tehdään paljolti perustutkimusta, kun taas ammattikorkeakoulun TKI-toiminnassa keskiössä on käytäntöjen kehittäminen ja soveltava tutkimus.

- AMK tekee tutkimus- ja kehitystyötä  työelämälähtöisesti. Lastensuojelun hankkeisiin rekrytoidaan AMK ja YAMK -sosionomiopiskelijoita, jotka tekevät isommissa ja pienemmissä projekteissa opintoihinsa sisältyvää kehittämistyötä. Erityisesti YAMK-tutkinnoissa opiskelijat tekevät kehittämishankkeita omalla työpaikallaan ja dialogi työelämän kehittämistarpeiden kanssa on jatkuvaa, kertoo Timonen-Kallio.

- Tavoitteena on, että saisimme vielä enemmän rakennettua moniammatillisia, sektorirajat ylittäviä lastensuojelun hankkeita.

Seminaarien lisäksi THL on pyytänyt myös raportit korkeakouluilta.

- THL on pyytänyt ammattikorkeakouluilta kootun näkemyksen, mitä lastensuojelun tutkimus- ja kehittämisstrategiassa pitäisi näkyä AMK:in näkökulmasta, toteaa Timonen-Kallio, ammattikorkeakoulujen lastensuojeluverkoston valtakunnallinen ja alueellinen koordinaattori.