Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 28.10.2015
Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen

Turun AMK:n sairaanhoitajien osaamisvaatimukset ajanmukaiset

Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeessa on päivitetty valtakunnalliset terveydenhuollon osaamiskuvaukset. Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan vähimmäisosaamisvaatimukset julkaistiin virallisesti 15.9.2015.

Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2012 asettama hoitotyön kehittämisen ohjausryhmä esitti, että valtakunnalliset terveydenhuollon osaamiskuvaukset päivitetään.

Tähän työhön ryhdyttiin Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeessa. Hanketta johti aluksi Metropolia-ammattikorkeakoulu ja Suomen sairaanhoitajaliitto, mutta työhön osallistuivat kaikki ammattikorkeakoulut ja työelämän edustajia.

Sairaanhoitajan koulutusta (180 opintopistettä) määrittelee EU-direktiivi 2013/55/EY, joka toimi pohjana osaamisvaatimuksille.

Tietoa opetussuunnitelmien kehittämiseen

Hankkeessa määritettiin sairaanhoitajan  ammatillisen osaamisen vaatimukset, kuvattiin osaamisen keskeiset sisällöt ja laadittiin suositukset osaamisalueiden vähimmäisopintopistemääristä opetussuunnitelmissa. Työ tuotti tietoa ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien kehittämiseen.

Sairaanhoitajan tutkintoon kuuluu lisäksi 30 op hoitotyön opintoja. Niillä syvennetään ja laajennetaan osaamista työelämälähtöisesti alueen tarpeiden ja ammattikorkeakoulun profiilin mukaan.

Valtakunnallisesti yhtenäiset osaamiskuvaukset yhtenäistävät valmistuvan sairaanhoitajan osaamista ja varmistavat valmistuvien ammattilaisten tasalaatuisuutta. Hankkeen ohessa on myös kätilön ja terveydenhoitajien osaamisvaatimukset tarkistettu.

Turun AMK:n Terveysalalta yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisvaatimusten määrittelytyöhön osallistuivat yliopettajat Tiina Nurmela ja Tiina Pelander.

Keskeisiksi osaamisalueiksi muodostuivat asiakaslähtöisyys, hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus, johtaminen ja yrittäjyys, kliininen hoitotyö, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko, ohjaus- ja opetusosaaminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus.

- Näiden määrittely ja eri näkemysten yhteensovittaminen oli monivaiheinen, ja pari vuotta aikaa vienyt, mutta hyödyllinen hoitotyön koulutusta vahvistava ja työelämää palveleva prosessi, toteavat Nurmela ja Pelander.

Turun AMK:n opetussuunnitelmissa määrittely huomioitu

AMK:n opetussuunnitelmissa on päivitetyt vaatimukset huomioitu. Osallistuminen pätevyysvaatimusten määrittelyyn on mahdollistanut tiedon käyttämisen opetussuunnitelmien laadinnassa jo ennen hankkeen tulosten virallista julkistamista.

- Yhteisten kompetenssien määrittely ja niistä kiinni pitäminen on tärkeää, jotta Turusta valmistuneet sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, kätilöt ja ensihoitajat voivat toimia kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla tunnustettuina terveydenhuollon ammattilaisina, toteaa Terveysalan koulutus- ja tutkimuspäällikkö Hannele Paltta.

- Koulutuksen korkea taso on parasta mainosta Excellence in Action – ammattikorkeakoululle ja osoitus Excellence in Nursing Education- brändin todellisesta perustasta, mainitsee Paltta lopuksi.