Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 25.1.2016
Hammastekniikka, labratyö

Hammastekniikan tiloissa vietettiin avajaisia

Hammasteknikkokoulutus aloitti toimintansa uusissa tiloissa Joukahaisenkadulla loppuvuodesta. Viralliset avajaiset pidettiin 21.1.2016. Marraskuussa ne järjestettiin oman yksikön henkilöstölle ja joulukuussa oli koko henkilöstöllä mahdollisuus tutustua tiloihin. Opiskelijat ovat muutaman kuukauden tutustuneet uusiin opetuslaboratorioihin.

Pasi Alanderin tervetuliaispuheen jälkeen Vesa Taatila, Pekka Vallittu ja Ilkka Tuominen kuvasivat koulutuksen alkuvaiheiden kehitystä Turussa. Puheiden jälkeen vieraat pääsivät tutustumaan laboratorioihin.

Hammasteknikkokoulutus alkoi Turussa syksyllä 2015. Paljon työtä on tehty ennen aloitusta. Turun AMK, Turun yliopisto ja Suomen Hammasteknikkoseura ry edistivät aktiivisesti koulutuksen saamista Turkuun.

-          Koulutus ei olisi toteutunut ilman Suomen Hammasteknikkoseura ry:n, Turun yliopiston, AMK:n johdon, Terhyn johdon ja lähimpien kollegoiden tukea ja apua, kiittää hammastekniikan lehtori Pasi Alander.

Turun alueen suun terveydenhuollon keskittymä täydentyi hammastekniikan myötä. Suun terveydenhuollon opetusta tarjotaan nyt kaikilla koulutusasteilla.

-          Turussa on aktiivinen verkosto, joka halusi koulutuksen tänne, toteaa rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila.

-          Opiskelijat ovat myös sitoutuneet opiskeluun. Hammastekniikka on aidosti huipputekniikkaa, jossa tehdään tärkeää käytännön työtä – Excellence in Action, myhäilee Taatila.

Turun yliopiston puheenvuoron piti professori Pekka Vallittu. Hän mainitsi, että ylläpitääkseen korkeatasoista opetusta tulee opettajien taitojen olla vaatimusten mukaisia, korkeatasoisia.

-          Uusien menetelmien oppiminen ja digitalisoinnin hyödyntäminen on ensiarvoisen tärkeää, hän korostaa.

-          Nykyinen koulutusmalli, jossa käytetään kahden koulutusohjelman opetusta kolmannen opettamiseen, on tehokasta. Meillä on maailman parhaat mahdollisuudet kehittää alaa, mikäli opiskelijat haluavat tarttua haasteeseen, Vallittu toteaa.

Hammasteknikkoseuran puheenjohtaja Ilkka Tuominen totesi, että Turussa on proteettinen näkökanta nähty korkeatasoisena.

-          Onneksi opetus jatkuu katkosta huolimatta, sillä hammasteknikoiden työ on iso osa hammasterveyttä, hän mainitsee.

-          Monialainen yhteistyö opetuksessa on ainutlaatuista Suomessa ja maailmalla, Tuominen kehui.

Moniammatillinen yhteistyö

Suun terveydenhoidon ammattikorkeakoulutukset ovat laajasti yhteistyössä niin toisen asteen koulutuksen kuin yliopistokoulutuksenkin kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään ammattikorkeakoulun sisällä hammasteknikko- ja suuhygienistikoulutuksen kesken sekä Taideakatemian kanssa.

-          Synergiaetuja tavoitellaan. Laajentuneen suun terveydenhuollon opettajakunnan ansiosta kaikilla koulutuksilla on oiva mahdollisuus kehittyä ja uudistua, toteavat Alander ja Paula Yli-Junnila.

Suun terveydenhoidon opetussuunnitelmaan AMK:ssa on suunniteltu yhteisiä opintoja muun muassa oikomishoitoon, protetiikkaan sekä kieliopintoihin. Opetussuunnitelma on suunniteltu siten, että se mahdollistaa yhteisopetuksen, vaikka ryhmät olisivatkin eri vuosikursseilla.

Taideakatemian opiskelijoiden kanssa hammasteknikko-opiskelijat harjoittelevat kasvojen anatomian piirtämistä.

Syyslukukaudella 2015 hammasteknikko- ja suuhygienistiopiskelijat harjoittelivat ensimmäistä kertaa yhteistyössä hammasproteettisten ratkaisujen alkuvaiheita. Harjoittelua ohjasi Turun yliopistosta Jasmina Bijelic-Donova (HLL, HT).

Opiskelijoista tuntui hyvältä tutusta opiskeluaikana kumppaniin, jonka kanssa yhteistyötä tulee tekemään. Suun terveydenhuollon tiimiin kuuluvat hammasteknikot, suuhienistit, hammaslääkärit ja hammashoitajat.