Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 31.10.2016

Lean-ajattelu käytännön kehittämistyössä

Ennätysmäärä Lean-ajattelusta kiinnostuneita asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kokoontui Henkilöstöjohdon ryhmä Henryn Turun alueverkoston kanssa yhteistyössä järjestettyyn lean-teematilaisuuteen 26.10.2016 etsimään avaimia toiminnan jatkuvaan kehittämiseen lean-filosofian avulla.

Koulutus- ja tutkimusvastaava Tero Reunanen taustoitti lean-filosofiaa omassa alustuksessaan. Osallistujat keskustelivat vilkkaasti mm. mittaamisesta ja eri mittareiden merkityksestä.

Lean tunnetaan yleensä lähinnä hukan (turhan työn) poistamisajatteluna. On kuitenkin oleellista ymmärtää sen oikea viitekehys. Leanin lähtökohta on tuottaa arvoa asiakkaille kannattavasti pitkällä aikavälillä. Toiminnan lähtökohdista oleellisin on asiakasarvon ymmärtäminen. Vasta kun se ymmärretään, voidaan oikeasti määrittää mikä on arvoa tuottavaa työtä ja mikä taas sen vastakohtaa eli hukkaa.

Leanissa asioita pitää katsoa asiakkaan näkökulmasta eli jokaisen työvaiheen pitää lisätä asiakasarvoa tai muuten se on hukkaa. Kehittämisen pitää lähteä siitä, että tunnistetaan asiakas ja pohditaan, mistä asiakasarvo koostuu. Otetaanpa esimerkki vaikka asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa asiakasarvo voi koostua nopeasta palvelusta, nopeasta asiakkaan kannalta oikeasta ratkaisusta ja asiakaspalvelijan riittävistä valtuuksista. Leanissa arvo määritellään toiminnaksi, joista asiakas hyötyy ja mistä hän on valmis maksamaan.

Lean on ajattelutapa, jossa pyritään poistamaan hukkaa ja turhaa tekemistä parantamalla jatkuvasti toimintamalleja. Jatkuvan parantamisen lisäksi filosofiaan kuuluu vahvasti arvostus ihmisiä kohtaan ja pitkäjänteinen johtaminen. Leanisti toimiva yritys luottaa yksilöiden vastuunottokykyyn ja antaa heille vapautta ja hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Ketterän prosessin tai toimintamallin tunnistaa läpinäkyvyydestä, itseohjautuvuudesta ja käyttäjäystävällisyydestä.

Lean-filosofia on tapa ajatella, jatkuvaa oppimista ja käytännön tekemistä siellä, missä asiakasarvo luodaan, niiden toimesta, jotka asiakasarvon luovat! Lean on osa organisaation kulttuuria, tapaa toimia ja kehittää toimintaa, joka ainoa päivä. On tärkeää, että jokainen saa olla osallisena ja kokea olevansa merkityksellinen. Tiedon jakamisesta huolehtiminen on  avainasia: minulle kerrotaan asioista, se on avoimuutta, se luo osallisuutta ja merkityksellisyyttä. Lisäksi oman työn kehittäminen on myös parasta työhyvinvoinnin kehittämistä

Lean-muutos ei tapahdu yhdessä yössä. Se vaatii johdon vahvan sitoutumisen muutoksen läpivientiin. Lean jalkautuu pienin askelin toteutettavana organisaation muutosmatkana kohti jatkuvaa parantamista ja oppimista.

Tarkoitus ei ole juosta nopeammin, vaan oppia kävelemään lyhyempi matka, tehdä asiat järkevämmin.