Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.11.2016

“On kova kombo näytellä på svenska ja pysyä hengissä kun tekee sirkusta”

Turun AMK:n Taideakatemian toisen vuosikurssin sirkusopiskelijat ovat innoissaan mukanaolostaan Åbo Svenska Teaterin Peter Pan-näytelmässä. Haasteita heille ovat tuoneet ruotsin kieli ja lavataistelu.

Teksti ja kuva: Niina Velin ja Madeleine Hahl

– Olen saanut peruskoulussa vapautuksen ruotsista. On se vaikeaa, kun käteen lyödään käsikirjoitus, josta ei ymmärrä hölkäsen pöläystä. Olen kuitenkin oppinut paljon ja minua on autettu esimerkiksi ääntämisessä. Vuorosanani alkavat ehkä jo kuulostaa ruotsilta, naurahtaa Trasletia näyttelevä Sanna Leinonen.

 Grynetiä näyttelevä Mari Reijonen ei pidä ruotsin kieltä itsessään niin haasteellisena.

 – Vaikeampaa on, kun en ole ennen näytellyt ja se pitää tehdä muulla, kuin omalla äidinkielellä.

 Opiskelijat kokevat myös näytelmän monet taistelukohtaukset haasteellisina.

 – Emme ole aiemmin tehneet sellaista, joten se tuo lisäjännitystä. Varsinkin miekkailu on vaatinut harjoittelua. Aloitimme näyttämötaisteluun perehtymisen jo viime keväänä. Se on helpottanut prosessia, kertoo Leinonen.

“Mikä-Mikä-Maa pyörii meidän ympärillä”

Sirkusopiskelijoilla on esityksessä näkyvät roolit. He esittävät Kadonneita Lapsia, merirosvoja ja intiaaneja. Myös Helinä Keijun ja Micken roolit tekevät opiskelijat.

 – Roolit on jaettu näkemykseni mukaan kuitenkin ihmisten, eikä sen perusteella oletko sirkusopiskelija, sanoo Leinonen.

 – Toki rooleissa on pyritty hyödyntämään sitä, että meillä on sirkustaitoa ja mietitty sitä kautta, miten sitä voidaan käyttää näytelmässä. Olemme myös tuoneet Kadonneiden Lasten liikkumiseen omaa tulkintaa, kertoo Taggenia näyttelevä Henna Pötsönen.

 Peter Panissa mukana oleminen on antanut opiskelijoille uutta siinäkin mielessä, että esityksessä mennään näytteleminen edellä.

 – Roolit ovat vähemmän fyysisiä kuin mitä odotin. Katsoja näkee kyllä paljon sirkusta, mutta yksilötasolla siinä ei ole sitä niin paljon. Tosi paljon mennään näyttelemispohjalla, kertoo Reijonen.

Harjoitukset täyttävät näyttelijän kalenterin

Harjoitukset ovat jatkuneet intensiivisesti läpi syksyn. Harjoituksia on kaksi kertaa päivässä, joten luppoaikaa ei jää paljon.

 – Riippuu tietysti roolista, kuinka paljon pitää olla paikalla. Läpimenoa treenatessa paikalle täytyy tulla maskiin jopa pari tuntia ennen esitystä, mikä pidentää päivää entisestään, sanoo Pötsönen.

 Ensimmäiset harjoitukset pidetään kello 11–15. Iltaharjoitukset ovat puoli kuudesta ilta kymmeneen.

 – Siinä tapauksessa, jos on kovin aamuvirkku, niin ennen yhtätoista aamulla on aikaa muuhunkin, nauraa Leinonen.

 – Tämä on kuitenkin niin hieno mahdollisuus, että mielellään tässä on mukana, opiskelijat päättävät. 

Peter Pan saa ensi-iltansa Åbo Svenska Teaterissa 10.marraskuuta. Esitykset jatkuvat ensi keväälle.