Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.11.2016

Verkko ja me

Tänä päivänä opiskelijat toimivat tottuneesti verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Pedagogiikka taas on opettajien osaamisaluetta. He miettivät, miten uusia digitaalisia ympäristöjä voidaan hyödyntää oppimisen tueksi. Yhteistyö vie tässäkin parhaiten perille.

Opettajien verkko-osaamisesta on pidetty hyvin huolta Turun ammattikorkeakoulussa. Opetushenkilöstöllä on mahdollisuus osallistua talon järjestämään verkkopedagogiikka-koulutukseen. Koulutuksesta käytetään nimeä eTube ja se on kiinnostanut jo monia.

Jo yli 100 opettajaa on koulutettu verkko-opetuksen menetelmiin ja jatkossa opettajien lisäksi myös AMK:n opinto-ohjaajia koulutetaan. Opettajuuden muutos on koko koulutusorganisaation yhteinen asia.

Ammattikorkeakoulun opetus johtaa opiskelijoilla aitoihin työelämätaitoihin, joihin luonnollisesti kuuluu myös sujuva verkossa liikkuminen. Vahvan ammatillisen osaamisen ohella opiskelijoille tärkeitä ovat sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot. Näitä taitoja tarvitaan myös verkossa, muistuttaa koulutuspäällikkö Minna Scheinin.

– Yhteisöllisiä taitoja tarvitaan ehdottomasti myös verkossa. Puutteelliset vuorovaikutustaidot vähentävät heti kiinnostavuutta. Myös verkossa pitää saada asiansa esiin, joten laadukkaalle ilmaisutaidolle ja hyvälle kielitaidolle on aina kysyntää. Herkullisia ovatkin ne hyvin eritaustaiset kohtaamiset, jolle juuri verkko-opetus antaa mahdollisuuden.

Verkko-opetuksen vakaa kannattaja

Koulutuspäällikkö Minna Scheinin suoritti MAODE-tutkinnon viime keväänä Open University United Kingdomissa. Lyhenne tarkoittaa kansainvälistä verkkotutkintoa Master of Arts in Online and Distance Education.

Scheinin tietää siis käytännössä mistä puhuu, kun hän kehittää tiiminsä kanssa verkkopedagogiikkaa Future Learning Design -yksikössä Turun ammattikorkeakoulussa.

– Innostun aina uusista asioista. Olen pitkään toiminut koulutusalalla ja haluan jatkuvasti uudistua itsekin, etten vain leipäänny, sanoo Minna Scheinin. Oma verkkokouluttautumiseni sujui hyvin, vaikka se tietenkin työn ohella oli hieman aikaa vievää.

– Verkko-opetus ei ole mikään irrallinen osa muusta, sehän vain yhdistää ja syventää oppimista, Scheinin muistuttaa.

Verkkoympäristö on kaikille yhteinen ja sen kautta voi valita sitä, mikä kiinnostaa. Kukaan ei voi edes tietää mitä oppii, ennen kuin aloittaa.

– Kun osallistuu verkko-opetukseen, koko maailma on avoin. En edes tiedä missä päin maailmaa opiskelijakaverini olivat, joiden kanssa verkkoneuvotteluissa pohdimme ratkaisuja annettuihin tehtäviin. Minusta se on innostavaa, Scheinin lisää.

Oppimista tapahtuu koko ajan, joka päivä. Kaikilla ja kaikkialla – verkossa ja missä vain. Jokaisen opettajan kannattaakin miettiä, miten digitaaliset ympäristöt voidaan valjastaa monimuotoiseen oppimiseen.