Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.11.2016

Challenge Turku Goes Green: uusia ideoita ekologisen pesupyyhkeen markkinointiin

Challenge Turku Goes Green -innovaatioleiri järjestettiin 6.-7.10.2016 Kaarinan Tuorlassa. Tänä vuonna leirin teemana oli ilmastonmuutos ja toimeksiantona keksiä uusia asiakasryhmiä ja arvonluontikohteita ekologisille ja vettä säästäville pesupyyhkeille.

Teksti: Laura Laitinen

Leiri oli opintojakso, joka toteutetaan kokonaisuudessaan 24 tuntia kestävänä innovaatioleirinä. Leirin järjestämisestä vastasi Turun ammattikorkeakoulun vastuullisen kansainvälistymisen We Are! -hanke yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston, Åbo Akademin ja muiden alueen korkeakoulujen kanssa. Mukana olivat myös Opiskelijakaupunki Turku, Varsinais-Suomen Yrittäjät ja Nuori Yrittäjyys Ry.

Leiri oli opiskelijoille hyvä tilaisuus kehittää esiintymisvalmiuksiaan, pitchaustyyliään sekä ryhmätyöskentelytaitojaan kansainvälisessä ympäristössä englannin kielellä oppien samalla uutta ympäristömyönteisyydestä ja globaalin vastuun teemasta.

CTGG-leiri järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa. Leirin ideana on, että opiskelijat työskentelevät monialaisissa ja kansainvälisissä pienryhmissä 24 tuntia innovoiden ratkaisua saamaansa toimeksiantoon. Leirin lopussa paras idea palkitaan.

Monialaista ja kansainvälistä ideointia

Leirille osallistui 30 kansainvälistä opiskelijaa Satakunnasta sekä useista Turun korkeakouluista. Osallistujien tausta oli hyvin monialaista, ja opiskelijoita olikin esimerkiksi ympäristö- ja konetekniikan, liiketalouden, biologian, maantiedon ja muotoilun aloilta.

Toimeksiantajayrityksenä toimi turkulainen startup-yritys Kleenu, joka valmistaa lisäaineettomia, ekologisia pesupyyhkeitä. Pesupyyhkeet ovat paitsi lisäaineettomia ja ekologisia, myös hygieenisiä ja biohajoavia. Yksi pesupyyhe vaatii vain ruokalusikallisen vettä, verrattuna tavalliseen käsienpesuun, joka vaatii vähintäänkin yhdestä muutamaan litraan vettä.

Leiriläisten tehtävänä oli innovoida uusia potentiaalisia asiakasryhmiä sekä miettiä näille sopivaa ns. puhtauden arvoa, oli se sitten esimerkiksi tuotteen hinta, saavutettu puhtaustaso, ekologisuus, käytön helppous yms. Leiriläiset tarttuivat innokkaina tehtävään ja vuorokauden työskentelystä syntyi hyviä tuloksia.

Perjantaina joukkueet pitchasivat ideansa tuomaristolle. Voittajajoukkue innovoi Kleenun potentiaaliseksi asiakasryhmäksi Suomen Puolustusvoimat. Kleenun puhdistuspyyhkeet katsottiin sopivan hyväksi osaksi armeijassa käytettäviin kenttämuonapakkauksiin. Suomen jälkeen myyntiä voisi laajentaa myös kansainvälisellä tasolla muiden maiden armeijoihin.