Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.4.2017

Elokuvaohjaajan työ on hauskaa johtajuutta

Taideakatemian toisen vuoden opiskelijoiden Vanki-elokuva saa ensi-iltansa torstaina 6. huhtikuuta. Keskiaikaan sijoittuva mustan komediaa ja farssin piirteitä yhdistävä teos on Taideakatemiassa harvinainen laatuaan.

Teksti: Sanna Kilpinen

– Käsikirjoitus kiinnosti heti sen hauskuuden takia. Mielestäni tällaisia ei tehdä kovin paljon, etenkään Suomessa, miettii Vangin ohjaaja Anton Lipasti.

Ohjaus oli Lipastin toinen ohjaus koulun sisällä. Aikaisemmin hän on tehnyt elokuvia kaveriporukalla. Tietyllä tapaa Vangin ohjausta voi pitää ensimmäisenä, sillä mukana oli ensimmäistä kertaa oikea työryhmä. Kymmenisen henkilöä pyöri kameroiden takana ja avustamassa oli lisäkäsiä elokuvan ensimmäiseltä vuosikurssilta.

Ohjaaja on henkinen johtaja kuvauksissa

Lipastille ohjaajan työ on paljolti kuvien suunnittelua. Hän miettii miten kuvia käytetään kyseisen tarinan kertomiseen. Lisäksi hän valvoo koko projektia sekä työskentelee yhdessä näyttelijöiden kanssa.

– Ohjaus on sen varmistamista, että saamme tarinan oikealla tavalla tuotua eloon yhden vision mukaisesti, kiteyttää Lipasti.

Työryhmällä oli tiukka aikataulu ja toisaalta paljon järjestettävää. Kuvauksia oli kolmena päivänä marraskuussa, ja sitä ennen porukalla oli vain kuukauden esituotantoaika.

– En ehtinyt ajatella sitä edes haastavana – ihan vain hauskana prosessina alusta loppuun, naurahtaa Lipasti.

Menneisyyteen sijoittuvassa elokuvassa päänvaivaa aiheutti ajankuvan luominen lokaatioilla ja puvuilla. Kuvauspaikat löytyivät vaivattomasti Turun linnasta, Ruissalosta sekä Koroisten ristiltä. Puvustus vuokrattiin keskiaikaisyhdistykseltä. Yhdistyksessä ja lokaatioissa oltiin hyvin yhteistyöhaluisia opiskelijaporukan kanssa.

– Yllätyin itse asiassa, kuinka helppoa kaikki oli. Voi olla, että elokuvan jumalat olivat suopeita, kun koko projekti sujui kohtalaisen kivuttomasti, mietiskelee Lipasti.

Opiskellessa epäonnistuminen kannattaa

Sää ei suosinut kuvauspäivinä työryhmää. He joutuivat odottelemaan pitkiä aikoja ulkona kylmän ja sateisen sään vuoksi. Lisäksi turhia työtunteja kertyi.

Yksi kohtaus kuvattiin Ruissalossa päivällä ja siitä tehtiin myös yöversio. Yökohtauksessa keskiössä oli kuun valoa simuloiva lamppu, ja sen kuvaamiseen meni kolmisen tuntia.

– Jälkeenpäin kuitenkin huomasimme lampun olevan sen verran alhaalla, että se näkyy kuvassa. Emme voineet käyttää materiaalia ja menimme päiväversiolla. Kaikki tällaiset voi ottaa oppimisen kannalta. On hyvä, että tällaisia tulee, pohtii Lipasti.

Malttamattomana ensi-iltaan

Lipasti odottaa ensi-iltaa hyvillä mielin. Parasta projektissa oli taitavien ihmisten kanssa työskentely ja valmistellun jutun itse tekeminen.

– Uskon, että siitä tulee varsin hauska enkä malta odottaa kaikkien näkevän kollektiivisen työmme tuloksen.

 

Ohjaus: Anton Lipasti

Käsikirjoitus: Eetu Helenius

Päärooleissa: Valtteri Lipasti, Hannes Renvall ja Juha Sjögren