Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.9.2017

Rakennusalan aamufoorumissa keskusteltiin muutostrendeistä ja asiakastyytyväisyydestä

Rakennusalan yritysten edustajia kokoontui Turun ammattikorkeakoulun Sepänkadun kampukselle rakennusalan aamufoorumiin saamaan tietoa ja keskustelemaan rakennusalan muutostrendeistä ja asiakastyytyväisyyden merkityksestä rakennusalalla.

Teksti: Sinikka Leino
Kuva: Shutterstock

Rakennusalan muutostrendeistä nostettiin esille mm. kumppanuuksien ja verkostojen käytön lisääntyminen, omistusjärjestelyt, kaupungistuminen, ympäristöarvojen, kuten energia- ja materiaalitehokkuus, korostuminen, ilmastonmuutos, kansainvälistyminen, digitalisaatio ja teknologinen kehitys, laadun merkitys sekä ammattitaitoisten työntekijöiden ikääntyminen ja eläköityminen ja ammattitaitoisen työvoiman puute. Muutostrendeihin vastaaminen edellyttää myös uutta osaamista.

Asuntorakentamisen laatu ja asiakastyytyväisyys on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua. Asiakaslähtöisyys ja asiakastyytyväisyys nousevat tärkeimmiksi kilpailueduiksi ohi tuotannon tehokkuuden myös rakennusalalla. Asiakastyytyväisyyden ja asiakaskokemuksen rinnalla pohditaan miten tuotetaan asiakkaalle lisäarvoa. 

EPSI Rating Finland teki Rakennusteollisuus ry:n suurimmille jäsenyrityksille asiakastyytyväisyystutkimuksen uudisrakentamisen osalta touko – kesäkuussa 2017. ”Suurten rakennusyhtiöiden asiakastyytyväisyys on erittäin hyvä. Se sijoittuu kaikkien tutkimiemme Suomen toimialojen vertailussa kärkeen heti vakuutusalan ja sähkön vähittäismyynnin jälkeen. Uudisrakentamisen asiakastyytyväisyys on siis parempi kuin esimerkiksi pankkien tai matkaviestintäyhtiöiden”, kertoi EPSI Ratingin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen, joka esitteli eri toimialojen asiakastyytyväisyyttä ja EPSI Ratingin mittauskäytäntöjä.  Asiakkaat pitivät uudisasuntorakentamisen tuotelaatua erittäin hyvänä. Myös aikatauluissa pysyminen sai asiakkailta eniten kiitosta. Heikoimmat arvosanat tässä tutkimuksessa tulivat asunnon virheettömyydestä.

Aamufoorumin osallistujat keskustelivat vilkkaasti asiakastyytyväisyyden ja laadun yhtymäkohdista sekä muutostrendien aiheuttamasta uuden osaamisen tarpeista rakennusalalla.